Zgodnie z nowymi regulacjami loty modelami rekreacyjnymi można wykonywać właściwie jedynie poza miastami i z dala od zgromadzeń ludzkich (min. 100 m od zabudowań lub zgromadzeń ludzi oraz min. 30 m od pojedynczych osób, pojazdów i obiektów budowlanych). Przepisy te nie dotyczą modeli o wadze startowej nieprzekraczającej 0,6 kg, ponieważ tych nie ograniczają praktycznie żadne regulacje.
Natomiast aby używać dronów do celów komercyjnych, konieczne jest posiadanie świadectwa kwalifikacji (wydawanego po zdanym egzaminie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego). Loty w miastach są wtedy dozwolone. Dodatkowo operator drona ma obowiązek posiadania widocznej kamizelki oraz instrukcji operacyjnej urządzenia. Sam dron obowiązkowo powinien być wyposażony w tabliczkę identyfikacyjną z nazwą właściciela i oświetlenie ostrzegawcze – jeśli loty wykonywane są w nocy. Od września podniesiono też dopuszczalną masę startową komercyjnego drona z 25 kg do 150 kg.
Powyższe przepisy weszły w życie 7 września, jednak nie jest to koniec zmian. 6 listopada zaczęło także obowiązywać nowe rozporządzenie dotyczące uzyskiwania świadectw kwalifikacji na operatora drona.
Dotychczas, aby wykonywać loty VLOS (w zasięgu wzroku), wystarczyło odbyć szkolenie na zasadzie samokształcenia. Sytuacja ta ulegnie zmianie i dla lotów innych niż rekreacyjne lub sportowe ukończenie kursu teoretycznego w certyfikowanym ośrodku szkoleniowym będzie obowiązkowe. Szkolenia obejmować będą trzy główne zagadnienia: podstawy prawa lotniczego, budowę przestrzeni powietrznej oraz bezpieczeństwo eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych.
Polska nie jest jedynym krajem rozszerzającym regulacje dotyczące lotów dronami oraz zasad uzyskiwania kwalifikacji do ich wykonywania. Chociaż coraz więcej krajów zaczyna wymagać licencji do wykonywania lotów komercyjnych, a także specjalnych szkoleń dla pilotów, nadal w USA, Kanadzie czy Japonii wystarczy samokształcenie. W wielu krajach przepisy dotyczące komercyjnych zastosowań dronów nie zostały jeszcze wprowadzone albo są bardzo ograniczone. W Polsce pełna legislacja dotycząca dronów została opracowana wcześnie, bo już w 2013 r. – co było impulsem do rozwoju sektora technologii dronowych.