Małe auto, które przewiezie pół tony bagażu

Najmniejsze kombi Skody ma całkiem spory bagażnik o dużej ładowności. Mankamentem auta jest jednak uciążliwy hałas wewnątrz pojazdu

Publikacja: 22.01.2008 06:29

Małe auto, które przewiezie pół tony bagażu

Foto: Rzeczpospolita

Fabia przyczyniła się do rozbudowy oferty w segmencie małych samochodów, sprzedając z sukcesem nie tylko hatchbacki, ale też sedany i kombi. W styczniu do sprzedaży weszła nowa generacja niewielkich kombiaków Skody, które mogą być wyposażone w silniki o pojemności od 1,2 l (60-konna benzyna) po 1,9-litrowe, 105-konne diesle.

Prawie dwulitrowy silnik wysokoprężny dysponuje tak dużym momentem obrotowym, że ruszając samochodem spod świateł, z łatwością można wywołać poślizg napędzanych kół. Auto jednak nie jest rakietą. Przyspieszanie spowalniane jest koniecznością częstej zmiany biegów – pierwszy i drugi są bardzo krótkie i dopiero trzeci lub czwarty pozwalają rzadziej sięgać do dźwigni skrzyni biegów.

Silnik wysokoprężny doceniam podczas wyprzedzania – nawet jeżeli obroty silnika spadną do dwóch tysięcy na minutę, nie muszę redukować biegu z piątego na czwarty. Maksymalny moment jest bowiem rozwijany już przy 1800 obr./min. Wystarczy zatem, że wcisnę gaz i diesel sprawnie nabiera obrotów, szybko rozpędzając samochód.

Auto wyposażono jedynie w pięciostopniową skrzynię biegów, która lekko pracuje i jest tańsza od sześciostopniowej. Nie ma jednak nadbiegu, który przy większych prędkościach pozwala silnikowi na pracę z niskim obrotami. Mimo to samochód nie ma specjalnie dużego apetytu na paliwo. Na trasie skoda może spalać nieco ponad 5 l/100 km, natomiast jazda w mieście wymaga ok. 6,6 l/100 km. Męczące jest jedynie buczenie silnika – auto jest wewnątrz głośne.

Kombi jest dłuższe o 25 cm od wersji pięciodrzwiowej. Bagażnik powiększył się o 54 l – ma 480 l pojemności.

Małe przedmioty można przewozić w dwóch przegródkach umieszczonych wzdłuż tylnych błotników między nadkolami i zderzakiem. Od całości bagażnika oddzielają je plastikowe zastawki o wysokości ok. 15 cm. W razie potrzeby bagażnik można powiększyć do pojemności 1460 l, składając oparcie tylnej kanapy.

Ładowność fabii kombi wynosi 515 kilogramów niezależnie od tego, czy auto napędzane jest małym silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l czy blisko 2-litrowym dieslem, który powoduje, że samochód jest cięższy od najlżejszej wersji o blisko 130 kg.

Wnętrze wykonane jest solidnie, z jakościowo dobrych materiałów, ale bez polotu. Wszystkie przyciski na desce rozdzielczej są identyczne i umieszczone w równych rzędach, więc trzeba zapamiętać ich ułożenie. Także oznaczenie tarcz prędkościomierza i obrotomierza jest bardzo podobne – dwucyfrowe, co na pierwszy rzut oka utrudnia orientację. Zazwyczaj obrotomierz ma pojedyncze cyfry na wskaźniku, a prędkościomierz wyskalowany jest w dziesiątkach.

Kierownica ma gruby, przyjemny w dotyku wieniec. Fotele są wygodne, chociaż umieszczone blisko siebie – fabia jest o osiem centymetrów węższa od konkurencji. Przy całkowitej szerokości auta wynoszącej 164 cm jest to wyczuwalne.

Fabia kombi właśnie wchodzi do sprzedaży. Model wyceniono w najtańszej wersji z 60-konnym silnikiem o pojemności 1,2 l na równe 40 tys. zł, w najdroższej ze 105-konnym dieslem na 63 500 zł. Wersja classic (ceny od 40 do 54 tys. zł) ma m.in. cztery poduszki, ABS, immobiliser, kierownicę o regulowanym położeniu, przyciemniane szyby i 14-calowe koła. Droższa style dodatkowo została wyposażona m.in. w centralny zamek, zamykany schowek w desce rozdzielczej i elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby w drzwiach przednich. Najdroższe sport i comfort mają jeszcze klimatyzację półautomatyczną climatic, 15-calowe koła kosztują od 52 do 63,5 tys. zł.

skoda fabia kombi diesel ? Silnik: rzędowy, czterocylindrowy, 16-zaworowy, diesel o pojemności 1896 cm3

- Moc maksymalna: 105 KM (77 kW) przy 4000 obr./min

- Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 1800 obr./min

- Prędkość maksymalna: 191 km/h

- Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 11 s

- Zużycie paliwa: ok. 6,6 l/100 km

- Cena: od 54 000 zł

- Gwarancja: 2 lata

- Konkurencja: peugeot 207 SW, renault clio grandtour

Plusy

+ pojemny bagażnik i duża ładowność

+ oszczędny i dynamiczny silnik

Minusy

– wąskie wnętrze

– słabe wygłuszenie w środku auta

Więcej informacji o autach skody

Fabia przyczyniła się do rozbudowy oferty w segmencie małych samochodów, sprzedając z sukcesem nie tylko hatchbacki, ale też sedany i kombi. W styczniu do sprzedaży weszła nowa generacja niewielkich kombiaków Skody, które mogą być wyposażone w silniki o pojemności od 1,2 l (60-konna benzyna) po 1,9-litrowe, 105-konne diesle.

Prawie dwulitrowy silnik wysokoprężny dysponuje tak dużym momentem obrotowym, że ruszając samochodem spod świateł, z łatwością można wywołać poślizg napędzanych kół. Auto jednak nie jest rakietą. Przyspieszanie spowalniane jest koniecznością częstej zmiany biegów – pierwszy i drugi są bardzo krótkie i dopiero trzeci lub czwarty pozwalają rzadziej sięgać do dźwigni skrzyni biegów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot