Ryzyka dewelopera a wznowienie postępowania lub stwierdzenie nieważności pozwolenia na budowę

Uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę i rozpoczęcie robót nie gwarantuje deweloperowi spokoju, gdyż może nastąpić wszczęcie postępowania wznowieniowego lub o stwierdzenie nieważności. Trzeba uwzględnić takie ryzyko.

Publikacja: 24.01.2025 03:20

Piotr Jarzyński, wspólnik w Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy, ekspert Komitetu ds. Nieruchom

Piotr Jarzyński, wspólnik w Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy, ekspert Komitetu ds. Nieruchomości Krajowej Izby Gospodarczej

Foto: Mat. prasowe

Pozwolenie na budowę jest decyzją administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. W art. 16 par. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wyrażono zasadę trwałości decyzji administracyjnych. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy są ostateczne. Wyjątki od tej zasady obejmują m.in. możliwość uchylenia decyzji w postępowaniu w sprawie wznowienia postępowania (art. 145-152 k.p.a.) i stwierdzenia nieważności decyzji w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności (art. 156-159 k.p.a.). Postępowania takie mogą być wszczynane z urzędu lub na żądanie strony. Najczęściej ich inicjatorem są sąsiedzi inwestycji deweloperskiej, którzy nie brali udziału w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i dowiedzieli się o niej wraz z rozpoczęciem robót budowlanych. Bardzo często składane są wnioski lakoniczne lub zawierające zarówno elementy wniosków o wznowienie postępowania administracyjnego i o stwierdzenie nieważności decyzji, co generuje dodatkowe czynności po stronie organów je rozpatrujących.

W przypadku ustalenia przez organy nadzoru budowlanego (wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego albo Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego) w ramach kompetencji kontrolnych przysługujących im wobec organów administracji architektoniczno-budowlanej (np. starosty albo prezydenta miasta na prawach powiatu), że zachodzą okoliczności uzasadniające wznowienie postępowania albo stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej, właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej wznawia lub wszczyna z urzędu postępowanie.

Obie procedury przewidują niebezpieczną dla dewelopera możliwość wstrzymania przez organ wykonania decyzji o pozwoleniu na budowę po spełnieniu ściśle określonych przesłanek, co w praktyce może oznaczać konieczność przerwania budowy. Dzieje się to jednak niezwykle rzadko, a deweloperowi na takie postanowienie przysługuje zażalenie a następnie w przypadku niekorzystnego rozstrzygnięcia organu wyższego stopnia skarga albo sprzeciw do sądu administracyjnego.

Czytaj więcej

Deweloperzy zaciągnęli hamulec na święta. Dane z mieszkaniówki po grudniu

Wznowienie postępowania

Wznowienie postępowania polega na ponownym rozpoznaniu sprawy celem sprawdzenia, czy wada postępowania (przesłanka wznowienia) nie wpłynęła na treść rozstrzygnięcia. W k.p.a. zawarto zamknięty katalog ośmiu przesłanek wznowienia postępowania, z których w przypadku decyzji o pozwoleniu na budowę spotkamy się najczęściej się z następującymi: dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe; decyzja wydana została w wyniku przestępstwa; strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu; wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję; decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu.

Przepisy limitują jednak czas na złożenie wniosku i uchylenie decyzji. Podanie o wznowienie postępowania musi być złożone w terminie miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania. W przypadku niezawinionego braku udziału strony w postępowaniu termin ten biegnie od dnia, w którym strona dowiedziała się o decyzji. W przypadku przekroczenia ww. terminu organ wydaje postanowienie o odmowie wznowienia postępowania. Deweloper może kwestionować dochowanie ww. terminu i żądać od organu odpowiedniej weryfikacji. Natomiast uchylenie decyzji w przypadku, gdy dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe lub decyzja wydana została w wyniku przestępstwa, nie może nastąpić, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 10 lat, zaś z pozostałych przyczyn, jeżeli od ww. zdarzenia upłynęło 5 lat. Nie uchyla się decyzji także gdy w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.

Czytaj więcej

Inwestor musi pilnować dokumentacji

Stwierdzenie nieważności

Celem stwierdzenia nieważności jest wyeliminowanie z obrotu prawnego wadliwej decyzji administracyjnej. W k.p.a. wymieniono zamknięty katalog siedmiu podstaw stwierdzenia nieważności decyzji, z których w przypadku decyzji o pozwoleniu na budowę spotkamy się najczęściej z jej wydaniem bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa.

Od 19 września 2020 r. w ustawie z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane obowiązuje zasada, że nie stwierdza się nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło 5 lat. Termin ten liczony jest korzystnie dla inwestorów, gdyż nie jest zależny np. od uzyskania przez decyzję przymiotu ostateczności lub prawomocności. Może to ograniczać możliwość wszczęcia postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę, w szczególności, gdy samo postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne w przedmiocie jej wydania trwało kilka lat lub wręcz ww. termin upłynął, gdy nie zostało ono zakończone. Wobec nieprecyzyjnych przepisów przejściowych powstały różne i wzajemnie wykluczające się interpretacje co do możliwości zastosowania tego ograniczenia do decyzji o pozwoleniu na budowę wydanych przed wejściem w życie ww. regulacji. Do wyżej opisanej nowelizacji Prawa budowlanego zgodnie z przepisami k.p.a. można było np. bez ograniczeń czasowych stwierdzić nieważność decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa. To sprawiało, że decyzja mogła być wyeliminowana z obrotu prawnego po wielu latach od zakończenia budowy co powodowało nawet ryzyko rozbiórki albo konieczność doprowadzenia inwestycji do stanu zgodnego z prawem w odpowiednim postępowaniu. Od 16 września 2021 r. w k.p.a. ograniczono do 10 lat możliwość stwierdzenia nieważności decyzji na podstawie wszystkich przesłanek oraz wprowadzono regułę, że jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło 30 lat, to nie wszczyna się postępowania w sprawie stwierdzenia jej nieważności.

Piotr Jarzyński – wspólnik w Kancelarii Prawnej Jarzyński & Wspólnicy, ekspert Komitetu ds. Nieruchomości Krajowej Izby Gospodarczej.

Pozwolenie na budowę jest decyzją administracyjną zezwalającą na rozpoczęcie i prowadzenie budowy lub wykonywanie robót budowlanych innych niż budowa obiektu budowlanego. W art. 16 par. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wyrażono zasadę trwałości decyzji administracyjnych. Decyzje, od których nie służy odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy są ostateczne. Wyjątki od tej zasady obejmują m.in. możliwość uchylenia decyzji w postępowaniu w sprawie wznowienia postępowania (art. 145-152 k.p.a.) i stwierdzenia nieważności decyzji w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności (art. 156-159 k.p.a.). Postępowania takie mogą być wszczynane z urzędu lub na żądanie strony. Najczęściej ich inicjatorem są sąsiedzi inwestycji deweloperskiej, którzy nie brali udziału w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę i dowiedzieli się o niej wraz z rozpoczęciem robót budowlanych. Bardzo często składane są wnioski lakoniczne lub zawierające zarówno elementy wniosków o wznowienie postępowania administracyjnego i o stwierdzenie nieważności decyzji, co generuje dodatkowe czynności po stronie organów je rozpatrujących.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Mieszkalnictwo jest jedną z kluczowych kwestii dla zrównoważonego rozwoju regionalnego
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Nieruchomości
Nieruchomości w Hiszpanii. Co z podatkiem dla zagranicznych nabywców mieszkań?
Nieruchomości
Ile za dwa pokoje w mieście
Nieruchomości
Mieszkaniówka dwóch prędkości
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Nieruchomości
Rynek handlowy poszedł na rekord. Meldują się nowe marki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego