Wystawa Bartka Barczyka na 10-lecie nowej siedziby Filharmonii w Szczecinie

Budynek szczecińskiej Filharmonii od inauguracji przed dekadą uważany jest za współczesną ikonę miasta.

Publikacja: 28.08.2024 13:12

Bartek Barczyk Filharmonia w Szczecinie 11.09.2014

Bartek Barczyk Filharmonia w Szczecinie 11.09.2014

Foto: Bartek Barczyk

Na otwieranej 4 września jubileuszowej wystawie w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza zdjęcia Bartka Barczyka wszechstronnie ukażą oryginalną architektoniczną bryłę, jak i detale budynku, i przypomną wyjątkowe artystyczne wydarzenia ostatnich lat.

Budynek Filharmonii w Szczecinie zaprojektowała hiszpańska pracownia architektoniczna studio Barozzi Veiga z Barcelony, założona przez Fabrizia Barozziego i Alberto Veigę. Bryła obiektu jednym kojarzy się z futurystyczną abstrakcyjną rzeźbą, innym z górę lodową. Architekci twierdzili, że bezpośrednią inspiracją był dla nich historyczny kontekst: wieże neogotyckich kościołów i wielospadowe dachy w Szczecinie. Niemniej obiekt ma bardzo nowoczesną niepowtarzalną formę. W dzień fasada Filharmonii jest biała, a wieczorem może rozbłysnąć pełnią ledowych świateł.

Międzynarodowe nagrody dla Filharmonii w Szczecinie

Obiekt zdobył wiele prestiżowych międzynarodowych nagród m.in. jako Najlepszy budynek użyteczności publicznej, Eurobuild Awards 2014, Designs of the Year London’s Design Museum, Obiekt użyteczności publicznej 2014 w plebiscycie Polska Architektura XXL, BRYŁA Roku 2014 i prestiżową Mies van der Rohe Award w 2015.

Wnętrze Filharmonii to cztery kondygnacje o powierzchni ponad 12 tys. m2, mieszczące salę symfoniczną, salę kameralną, sale prób, sklep muzyczny, kawiarnię, garderoby dla artystów, magazyn instrumentów, foyer.

Bartek Barczyk  Adam Sztaba na dachu Filharmonii

Bartek Barczyk Adam Sztaba na dachu Filharmonii

Bartek Barczyk

W holu budynku Filharmonii w Szczecinie stoi rzeźba Oskara Zięty zatytułowana „Crystal Totem”, wykonana w technice FIDU. Ta imponująca, dynamiczna konstrukcja doskonale współgra z nowoczesną architekturą. Polerowane powierzchnie rzeźby zakrzywiają światło, tworząc niezwykłą grę odbić i cieni.

Sala symfoniczna, zwana Salą Słoneczną, zaprojektowana została przez architektów wspólnie z Higini Arau, barcelońskim specjalistą w dziedzinie akustyki. Wszystkie jej dźwiękowe parametry są porównywalne do sali koncertowej Musikverein w Wiedniu. Może pomieścić 953-osobową publiczność.

Z kolei Sala Kameralna, zwana Salę Księżycową została zaprojektowana dla 192 osób. Ją także wyróżnia znakomita akustyka, dzięki zastosowaniu - podobnie jak w Sali Słonecznej - specjalnej geometrii ścian i sufitów.

Podróż przez muzyczną dekadę Filharmonii w Szczecinie

Wystawa zaprasza zarazem do podróży przez ostatnią dekadę pełną muzyki. Oczywiście historia Filharmonii w Szczecinie jest znacznie dłuższa i liczy 70 lat. Niemniej spełnienie marzeń o nowoczesnej siedzibie otwartej przed dziesięciu laty, było momentem przełomowym.

Fotografie Bartka Barczyka przypomną wiele znakomitych osobistości świata muzyki, którzy tutaj w ostatniej dekadzie gościli i koncertowali, jak kompozytorzy Krzysztof Penderecki i Zygmunt Krauze, skrzypaczka Alena Baeva, pianista Szymon Nehring czy gitarzysta Steve Vai.

Na wystawie ożyją wspomnienia z najważniejszych koncertów, a także znajdą się unikalne ujęcia artystów i pracowników, rejestrowane zza kulis.

Bartek Barczyk z Filharmonią w Szczecinie współpracuje od 2013 roku, dokumentując najważniejsze wydarzenia artystyczne. Jest też fotografem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Fotografował wiele innych orkiestr: Munich Chamber Orchestra, London Symphony Orchestra, Mahler Chamber Orchestra, Vienna Philharmonic Orchestra. Stworzył też wyjątkowy zapis ostatnich lat życia wielkiego kompozytora Wojciecha Kilara.

Jako fotoreporter „Gazety Wyborczej” Barczyk został wyróżniony m.in. na I Konkursie Fotografii Prasowej Grand Press Photo, BZ WBK Press Photo, konkursie Śląskiej Fotografii Prasowej. Barczyk współpracuje również z festiwalem filmowym T-Mobile Nowe Horyzonty, dla którego portretował wybitnych reżyserów, m.in. Carlosa Saurę, Andrieja Konczałowskiego, Agnieszkę Holland.

Ważnym tematem w jego fotografiach jest także architektura i jej twórcy; współpracuje między innymi z WXCA, APA Wojciechowski Architekci, Tremend, Medusa Group, Konior Studio.

Na otwieranej 4 września jubileuszowej wystawie w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza zdjęcia Bartka Barczyka wszechstronnie ukażą oryginalną architektoniczną bryłę, jak i detale budynku, i przypomną wyjątkowe artystyczne wydarzenia ostatnich lat.

Budynek Filharmonii w Szczecinie zaprojektowała hiszpańska pracownia architektoniczna studio Barozzi Veiga z Barcelony, założona przez Fabrizia Barozziego i Alberto Veigę. Bryła obiektu jednym kojarzy się z futurystyczną abstrakcyjną rzeźbą, innym z górę lodową. Architekci twierdzili, że bezpośrednią inspiracją był dla nich historyczny kontekst: wieże neogotyckich kościołów i wielospadowe dachy w Szczecinie. Niemniej obiekt ma bardzo nowoczesną niepowtarzalną formę. W dzień fasada Filharmonii jest biała, a wieczorem może rozbłysnąć pełnią ledowych świateł.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Muzyka klasyczna
Festiwal Chopin i jego Europa. Chopin, salon, blues i fabryka
Muzyka klasyczna
Festiwal Chopin i jego Europa. Kate Liu i Eric Lu grają na cztery ręce
Muzyka klasyczna
Festiwal w Salzburgu: mniej gwiazd, więcej polityki
Muzyka klasyczna
Festiwal Chopin i jego Europa. Bitwa o bilety na Bruce’a Liu
Muzyka klasyczna
Sławny dyrygent oskarżony o sprzyjanie reżimowi w Wenezueli
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne