Program Scena Muzyki Polskiej prezentuje rodzimych artystów i polską twórczość kompozytorską – szczególnie tę mniej obecną w życiu koncertowym. Pragnie promować wykonawstwo muzyki polskiej, inspirować muzyków do sięgania po ten repertuar oraz zainteresować słuchaczy szeroko rozumianą polską twórczością muzyczną. Do programu mogą przystąpić instrumentaliści i wokaliści, soliści i zespoły kameralne. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, a także w innych instytucjach koncertowych w Polsce.

Koncert Piotra Sałajczyka 11.02 godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w ramach programu Scena Muzyki Polskiej

Piotr Sałajczyk - pianista, kameralista, pedagog. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”.

Więcej o artyście i koncercie https://filharmonia.pl/repertuar/scena-muzyki-polskiej-231297787

W programie:

Witold Lutosławski – Sonata [30']

Karol Szymanowski - 20 Mazurków op. 50 (nr 1, 11, 16) [7']

Karol Szymanowski - Maski op. 34 [21']

Witold Lutosławski - Dwie etiudy [5']

Program tego koncertu to znakomita ilustracja obecności tzw. „polskiej tradycji” w muzyce fortepianowej. Podczas słuchania dzieł dwóch klasyków XX wieku, dyskretnie odezwie się duch Chopina.

Jako pierwsza zabrzmi Sonata fortepianowa, skomponowana przez dwudziestojednoletniego Witolda Lutosławskiego w czasach, gdy fascynowała go muzyka instrumentalna Karola Szymanowskiego. Fortepian objawi się tutaj się jako źródło rozmaitych barw dźwiękowych.

W Maskach Szymanowskiego fortepian zaprezentuje się jako narrator i portrecista. Trzy postaci: Szeherezada, Tantris (Tristan) i Don Juan stanowią literacką osnowę zagadkowego i wieloznacznego w swej wymowie dzieła.

Obramowanie dla tych „dźwiękowych masek” stworzą miniatury z dwóch cyklów inspirowanych muzyką Chopina: Mazurki Szymanowskiego i Etiudy Lutosławskiego.

Danuta Gwizdalanka

Rzeczpospolita jest partnerem medialnym wydarzenia