Duże sukcesy RMF FM i Trójki

Miniony rok do udanych zaliczyć mogą RMF FM i Trójka. Powodów do radości nie ma natomiast Radio Zet

Publikacja: 12.01.2010 03:56

wyniki SŁuchalnoŚci stacji radiowych

wyniki SŁuchalnoŚci stacji radiowych

Foto: Rzeczpospolita

RMF FM i publiczna Trójka miały w ubiegłym roku rekordowe wyniki w historii badań słuchalności Radio Track. Trójka swój rekord pobiła wynikami za okres wrzesień – listopad (jej słuchalność wynosiła wtedy 7 proc.), RMF FM miało najwyższe wyniki słuchalności od marca do maja (jego udział w rynku ogólnopolskim wyniósł wtedy 27,4 proc.).

Do udanych 2009 roku nie może zaliczyć natomiast największa konkurencja RMF FM – Radio Zet, które w okresie wrzesień – listopad potwierdziło swoją złą passę – jego wynik wyniósł wtedy 15,9 proc., najmniej w historii badań.

W całym 2009 roku Zetka zwiększyła dystans do RMF FM z 4,94 do aż 9,25 pkt proc. – Blisko 10-proc. różnica to już bardzo dużo. Nie spodziewam się w związku z tym, żeby w tym roku ten dystans dalej się powiększał, ale Zetka będzie musiała znaleźć sposób na obronę swojej pozycji – uważa Tomasz Tęcza, media manager z SPC House of Media.

Jego zdaniem poprawiać się może za to w tym roku słuchalność Trójki, która poprawia pozycję na rynku mimo kłopotów finansowych wynikających ze spadających wpływów z abonamentu i zmian kierownictwa. Na początku 2009 r. odwołano szefa tej anteny Krzysztofa Skowrońskiego, niedawno zaś Jacek Sobala zastąpił następczynię Skowrońskiego – Magdę Jethon.

Zmiany nie ominęły także rozgłośni prywatnych – na rynku huczało od plotek, że złe wyniki słuchalności były powodem odejścia z grupy Eurozet Roberta Kozyry, byłego już dziś prezesa i redaktora naczelnego Radia Zet. Mimo rekordowych wyników z grupy RMF odszedł też Marek Dworak, ówczesny prezes spółki Broker FM (dziś grupa RMF).

Zdaniem Tomasza Tęczy w tym roku spółki radiowe nie powinny się spodziewać poprawy sytuacji na rynku reklamy radiowej. – Nie spodziewam się jakiejś specjalnie optymistycznej sytuacji, jeśli chodzi o wydatki reklamowe – mówi. ZenithOptimedia szacuje, że tegoroczne wpływy z reklamy radiowej wyniosą 495 mln zł, czyli o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dlatego radiowcy wciąż będą próbowali zwiększać swoje przychody, uczestnicząc w konkursach na zagospodarowanie nowych częstotliwości radiowych (robią to np. RMF Classic, Radio PiN i RMF MAXXX). Po to też testują cyfrowe radio naziemne, rozwijają serwisy z rozgłośniami internetowymi i wnioskują o koncesje dla stacji telewizyjnych (na platformie „n” i w kablówkach nadaje już chociażby Eska TV, a koncesje mają stacje RMF MAXXX TV grupy RMF i Tuba TV Agory, do której należy m.in. Radio TOK FM).

Choć radiowcom na razie nie udaje się pozyskiwać wielkich wpływów z witryn internetowych, to są szanse, że to się zmieni. Z badania Startrack domu mediowego Starcom wynika, że w dużych miastach (tych powyżej 20 tys. mieszkańców) w 2009 r. radia przez Internet słuchało już 12 proc. internautów, podczas gdy dwa lata wcześniej robiło to 8 proc. z nich.

RMF FM i publiczna Trójka miały w ubiegłym roku rekordowe wyniki w historii badań słuchalności Radio Track. Trójka swój rekord pobiła wynikami za okres wrzesień – listopad (jej słuchalność wynosiła wtedy 7 proc.), RMF FM miało najwyższe wyniki słuchalności od marca do maja (jego udział w rynku ogólnopolskim wyniósł wtedy 27,4 proc.).

Do udanych 2009 roku nie może zaliczyć natomiast największa konkurencja RMF FM – Radio Zet, które w okresie wrzesień – listopad potwierdziło swoją złą passę – jego wynik wyniósł wtedy 15,9 proc., najmniej w historii badań.

Pozostało 80% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Media
Zmiana na czele „Rzeczpospolitej”. Szułdrzyński nowym redaktorem naczelnym
Media
ATM Grupa kręci nowy film dla Netfliksa. Prezes odniósł się do sporu w rodzinie Solorza
Media
Święto Kina 2024 poniżej oczekiwań
Media
Reklama za rogiem, czyli fenomen cyfrowego outdooru