Duże sukcesy RMF FM i Trójki

Miniony rok do udanych zaliczyć mogą RMF FM i Trójka. Powodów do radości nie ma natomiast Radio Zet

Publikacja: 12.01.2010 03:56

wyniki SŁuchalnoŚci stacji radiowych

wyniki SŁuchalnoŚci stacji radiowych

Foto: Rzeczpospolita

RMF FM i publiczna Trójka miały w ubiegłym roku rekordowe wyniki w historii badań słuchalności Radio Track. Trójka swój rekord pobiła wynikami za okres wrzesień – listopad (jej słuchalność wynosiła wtedy 7 proc.), RMF FM miało najwyższe wyniki słuchalności od marca do maja (jego udział w rynku ogólnopolskim wyniósł wtedy 27,4 proc.).

Do udanych 2009 roku nie może zaliczyć natomiast największa konkurencja RMF FM – Radio Zet, które w okresie wrzesień – listopad potwierdziło swoją złą passę – jego wynik wyniósł wtedy 15,9 proc., najmniej w historii badań.

W całym 2009 roku Zetka zwiększyła dystans do RMF FM z 4,94 do aż 9,25 pkt proc. – Blisko 10-proc. różnica to już bardzo dużo. Nie spodziewam się w związku z tym, żeby w tym roku ten dystans dalej się powiększał, ale Zetka będzie musiała znaleźć sposób na obronę swojej pozycji – uważa Tomasz Tęcza, media manager z SPC House of Media.

Jego zdaniem poprawiać się może za to w tym roku słuchalność Trójki, która poprawia pozycję na rynku mimo kłopotów finansowych wynikających ze spadających wpływów z abonamentu i zmian kierownictwa. Na początku 2009 r. odwołano szefa tej anteny Krzysztofa Skowrońskiego, niedawno zaś Jacek Sobala zastąpił następczynię Skowrońskiego – Magdę Jethon.

Zmiany nie ominęły także rozgłośni prywatnych – na rynku huczało od plotek, że złe wyniki słuchalności były powodem odejścia z grupy Eurozet Roberta Kozyry, byłego już dziś prezesa i redaktora naczelnego Radia Zet. Mimo rekordowych wyników z grupy RMF odszedł też Marek Dworak, ówczesny prezes spółki Broker FM (dziś grupa RMF).

Zdaniem Tomasza Tęczy w tym roku spółki radiowe nie powinny się spodziewać poprawy sytuacji na rynku reklamy radiowej. – Nie spodziewam się jakiejś specjalnie optymistycznej sytuacji, jeśli chodzi o wydatki reklamowe – mówi. ZenithOptimedia szacuje, że tegoroczne wpływy z reklamy radiowej wyniosą 495 mln zł, czyli o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

Dlatego radiowcy wciąż będą próbowali zwiększać swoje przychody, uczestnicząc w konkursach na zagospodarowanie nowych częstotliwości radiowych (robią to np. RMF Classic, Radio PiN i RMF MAXXX). Po to też testują cyfrowe radio naziemne, rozwijają serwisy z rozgłośniami internetowymi i wnioskują o koncesje dla stacji telewizyjnych (na platformie „n” i w kablówkach nadaje już chociażby Eska TV, a koncesje mają stacje RMF MAXXX TV grupy RMF i Tuba TV Agory, do której należy m.in. Radio TOK FM).

Choć radiowcom na razie nie udaje się pozyskiwać wielkich wpływów z witryn internetowych, to są szanse, że to się zmieni. Z badania Startrack domu mediowego Starcom wynika, że w dużych miastach (tych powyżej 20 tys. mieszkańców) w 2009 r. radia przez Internet słuchało już 12 proc. internautów, podczas gdy dwa lata wcześniej robiło to 8 proc. z nich.

RMF FM i publiczna Trójka miały w ubiegłym roku rekordowe wyniki w historii badań słuchalności Radio Track. Trójka swój rekord pobiła wynikami za okres wrzesień – listopad (jej słuchalność wynosiła wtedy 7 proc.), RMF FM miało najwyższe wyniki słuchalności od marca do maja (jego udział w rynku ogólnopolskim wyniósł wtedy 27,4 proc.).

Do udanych 2009 roku nie może zaliczyć natomiast największa konkurencja RMF FM – Radio Zet, które w okresie wrzesień – listopad potwierdziło swoją złą passę – jego wynik wyniósł wtedy 15,9 proc., najmniej w historii badań.

Pozostało 80% artykułu
Media
Akcje Cyfrowego Polsatu w górę. Zarząd o rodzinnym sporze
Media
Kina liczą, że pomoże im kilka tytułów
Media
„Parkiet” prezentuje nową ofertę prenumeraty. Wyjątkowa propozycja dla inwestorów
Media
„Rzeczpospolita” ma nową ofertę prenumeraty na 2025 rok
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Media
Szalony tydzień akcji Trump Media. Jaka będzie przyszłość spółki prezydenta elekta?