Aktualizacja: 28.09.2015 13:54 Publikacja: 28.09.2015 13:50
Michał Merczyński, dyrektor Malta Festival Poznań drugi od lewej
Foto: materiały prasowe
- Jury uznało Malta Festival Poznan´ za najbardziej innowacyjny festiwal w Polsce: na początku prezentujący teatr, a od pięciu lat zapraszający czołowych artystów do tworzenia programów wokół wybranych tematów i idei – powiedział Vincent Baudriller, przewodniczący międzynarodowego jury, dyrektor Theatre Vidy w Lozannie i były dyrektor Festival d'Avignon, wręczając w Paryżu nagrodę Michałowi Merczyńskiemu, dyrektorowi Malta Festival Poznań.
Mocna konkurencja
Międzynarodowe jury wybierało spośród 760 najważniejszych europejskich festiwali z 31 krajów, które w maju otrzymały znak Europe for Festivals, Festivals for Europe Label 2015-2016 (EFFE Label).
Festiwale wyróżnione znakiem stały się wtedy członkami pierwszej edycji Platformy EFFE, pilotażowego programu Komisji Europejskiej, zainicjowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Festiwali. Wybrane festiwale spełniają kryteria programu: oddanie sztuce, zaangażowanie społeczne oraz ukierunkowanie międzynarodowe i globalne.
EFFE Label otrzymało w Polsce 29 festiwali z Polski w tym m.in. Wratislavia Cantans, Camerimage czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Ale to Malta Festival został uznana za najbardziej innowacyjną imprezą w nasyzm kraju.
Wręczenie Nagród EFFE odbyło się 27 września podczas spotkania 250 przedstawicieli festiwali z Europy, którego gospodarzami byli paryski Festival d'Automne, Théâtre de la Ville i Google Cultural Institute. Wśród dwunastu europejskich festiwali, które jury uznało za najbardziej innowacyjne, oprócz Malta Festival Poznań znalazły się m.in. Ars Electronica z Linz, SICK! z Brighton/Manchesteru, Manifesta z Amsterdamu, Festival d’Aix-en-Provence, Santarcangelo Festival Internazionale del teatro in Piazza i Prague Quadrennial of Performance Design and Space.
Czy wiesz, że w Warszawie kryje się miejsce, gdzie dawne technologie gazowe stają się źródłem prawdziwej fascynacji? Planujesz weekend w stolicy i poszukujesz niebanalnych atrakcji, które łączą edukację z przyjemnością? Odkryj niezwykłe oblicze historii w sercu warszawskiej Woli – odwiedź Muzeum Gazowni Warszawskiej. To miejsce, gdzie przeszłość spotyka się z nowoczesnością, oferując niezapomniane doświadczenia zarówno dla rodzin z dziećmi, jak i dla miłośników historii oraz techniki.
Razem z Damianem Piwowarczykiem, recenzentem „Plusa Minusa”, a także poetą (tomik „Rezyliencje”), czytamy dwie nowe, na wskroś warszawskie książki. Pierwsza to „Sierpień” Pawła Sołtysa (Wydawnictwo Czarne), a druga to „Staniemy się tacy jak on. Głosy z przeklętej ulicy” Macieja Pisuka (Wydawnictwo Cyranka).
Instytut Książki, podległy Ministerstwu Kultury, wybrał w trybie konkursowym, redaktorów naczelnych „Nowych Książek", „Dialogu”, „Twórczości” oraz „Teatru”. Wiemy, kto pokieruje miesięcznikami.
29 listopada, w 194 rocznicę powstania listopadowego, otwarta zostanie wystawa „Ikonosfera Wyspiańskiego. Noc listopadowa w Łazienkach Królewskich” w Podchorążówce i w Pałacu na Wyspie.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
W tym tygodniu rozmawiamy w podcaście „Komisja Kultury” z Rafałem Christem, redaktorem portalu Spider’s Web Rozrywka i autorem recenzji filmowych do „Plusa Minusa”, o jednej z najbardziej oczekiwanych premier kinowych tego roku – „Gladiatorze 2” w reżyserii Ridleya Scotta.
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
W „Plus Minus” (nr z 30 listopada) Bartosz Nosal pisze o czterdziestoleciu polskiej legalnej kasety VHS. W łódzkim Teatrze Powszechnym przez jej pryzmat można się przyjrzeć polskiemu kapitalizmowi w sztuce Marcina Bałczewskiego. A także Polsce i Polakom po 1989 r.
„Miłość”, premiera Teatru Telewizji z 25 listopada prowokuje do rozważań o artystycznych walorach i granicach przyzwoitości dotyczących pełni autorstwa tekstu. Spektakl dostępny jest w VOD.
W spektaklu Wojciecha Farugi w Narodowym są odwołania do Holokaustu, II wojny światowej, jest krytyka chciwości i obłudy Kościoła oraz rządów totalitarnych. Są Wałęsa, Chaplin, Hitler i Maria Callas. Brakuje tylko Matki Teresy i psa Baskerville’ów.
„Chłopki” Sulimy i Piaseckiego o m.in. skomplikowanych relacjach polsko-ukraińskich to świetny komentarz do wpisów Leszka Millera na platformie X o Ukraińcach. Rzecz dzieje się w firmie o tradycjach z 1672 i Wołynia. Dwa lata później niż w serialu „1670".
W muzyczno-teatralnej „Pasji według św. Marka” Pawła Mykietyna w roli Poncjusza Piłata wystąpi Magdalena Cielecka. Inscenizowany koncert odbędzie się 21 listopada w Warszawie.
Kiczowatym „Faustem” w Narodowym Wojciech Faruga jako reżyser otworzył swoją dyrekcję w Dramatycznym w Warszawie.
100 lat po Noblu za powieść „Chłopi” zainteresowanie utworem nie słabnie.
Sprzedane w pół milionie egzemplarzy „Chłopki. Opowieść o naszych babkach" Joanny Kuciel-Frydryszak stały się punktem wyjścia spektaklu w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego. Premiera w Teatrze im. Modrzejewskiej w Legnicy 9 listopada.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas