„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata

W muzyczno-teatralnej „Pasji według św. Marka” Pawła Mykietyna w roli Poncjusza Piłata wystąpi Magdalena Cielecka. Inscenizowany koncert odbędzie się 21 listopada w Warszawie.

Publikacja: 19.11.2024 12:24

„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata

Foto: mat.pras.

Festiwal Eufonie zaprasza na kolejne wydarzenie – na „Pasję według św. Marka”. To jeden z najważniejszych polskich utworów, jaki powstał w XXI wieku. Po raz pierwszy „Pasja” zostanie wykonana zaś nie jako utwór czysto koncertowy, ale jako niemal spektakl zainscenizowany w Filharmonii Narodowej przez Tomasza Cyza.

Temat męki Chrystusa i jego śmierci na krzyżu ma fundamentalne znaczenie w historii sztuki. W muzyce minionych epok podejmowało go wielu kompozytorów, ale po genialnych działach pasyjnych Jana Sebastiana Bacha innym twórcom brakowało odwagi, by się z nim porównywać.

Paweł Mykietyn drugi po Krzysztofie Pendereckim

60 lat temu uczynił to jednak Krzysztof Penderecki. I „Pasją według św. Łukasza” stworzoną w dobie zachwytu nad awangardą udowodnił, że nowatorstwo nie musi polega na zerwaniu z przeszłością, że można i należy z niej twórczo korzystać. Cztery dekady później poszedł w jego ślady Paweł Mykietyn.

Czytaj więcej

Festiwal Eufonie to sieć muzycznych powiązań

Żaden z kompozytorów sięgający w przeszłość nie zerwał tak bezceremonialnie z pasyjną tradycją jak Paweł Mykietyn. Zainspirował się głośnym wówczas filmem „Nieodwracalne” Gaspara Noé, w którym brutalne zdarzenia przedstawiono w porządku odwrotnym niż chronologiczny. Paweł Mykietyn zastosował podobny zabieg, jego „Pasja” zaczyna się od umierającego na krzyżu Jezusa i cofa się w czasie aż do dokonanego w nocnej ciszy jego pojmania.

Nie jest to jedyny nowatorski pomysł Pawła Mykietyna, partię Chrystusa powierzył bowiem kobiecemu mezzosopranowi, ukrzyżowanych łotrów oraz narratora – czterem głosom chłopięcym. Natomiast w przeciwieństwie do tradycyjnych dzieł narratorem zdarzeń nie uczynił Ewangelisty, ale właśnie Poncjusza Piłata.

Magdalena Cielecka w duecie z Korą

Obie główne partie kompozytor tworzył z myślą o konkretnych wykonawcach. Od początku więc w roli Chrystusa występuje wybitna śpiewaczka Urszula Kryger, a w pierwszych prezentacjach „Pasji” Piłatem był Maciej Stuhr. Teraz zastąpi go Magdalena Cielecka.

Jest aktorką doskonale znaną z wielu filmów, seriali i z wybitnych kreacji teatralnych. Magdalena Cielecka lubi jednak też nieoczywiste projekty muzyczne. Wiolonczelista Michał Pepol namówił ją więc, by zaśpiewała w duecie z Korą w opracowaniach jej piosenek („Kora ∞ Repryza”) . Razem też uczestniczyli w niezwykłym przedsięwzięciu „Song To The Siren”, w którym na muzykę Tima Buckleya graną przez Michała Pepola nałożone zostały śpiewy wielorybów oraz tekst wypowiadany przez Magdalenę Cielecką.

Paweł Mykietyn to kompozytor wielu talentów

Paweł Mykietyn jest zaś kompozytorem niezwykle wszechstronnym. Jego utwory koncertowe są zawsze wydarzeniem, ale on także komponuje dla teatru, a także dla filmu. Jest m.; in. zdobywcą Europejskiej Nagrody Filmowej za ścieżkę dźwiękową do „IO” Jerzego Skolimowskiego.

W jego „Pasji według św. Marka” nie ma wielkiej orkiestry i monumentalnych chórów. Wszystko jest kameralne i zbudowane z prostych, surowych elementów. Muzyczny ascetyzm o klarownej konstrukcji tylko właściwie w scenie przesłuchania przez Piłata został zburzony dźwiękami elektrycznych gitar i rockowym zaśpiewem wokalistki, Katarzyny Moś.

W czwartkowym wykonani u tego utworu na Festiwalu Eufonie w Filharmonii Narodowej obok Urszuli Kryger, Magdaleny Cieleckiej i Katarzyny Moś udział wezmą: aktorki/performerki oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani. Dyryguje Marek Moś

Festiwal Eufonie zaprasza na kolejne wydarzenie – na „Pasję według św. Marka”. To jeden z najważniejszych polskich utworów, jaki powstał w XXI wieku. Po raz pierwszy „Pasja” zostanie wykonana zaś nie jako utwór czysto koncertowy, ale jako niemal spektakl zainscenizowany w Filharmonii Narodowej przez Tomasza Cyza.

Temat męki Chrystusa i jego śmierci na krzyżu ma fundamentalne znaczenie w historii sztuki. W muzyce minionych epok podejmowało go wielu kompozytorów, ale po genialnych działach pasyjnych Jana Sebastiana Bacha innym twórcom brakowało odwagi, by się z nim porównywać.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”
Kultura
WspółKongres Kultury: trudna prawda o artystach i rządzie
Kultura
Festiwal Eufonie to sieć muzycznych powiązań
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Kultura
Co artyści powiedzą o władzy