Żydzi nadal znajdowali się jednak pod wpływem polskiej kultury?
Obie społeczności żyły nie tylko obok siebie, ale i razem. Kiedy weszłam pierwszy raz do synagogi, ze zdziwieniem stwierdziłam: „Jakie to podobne do kościoła!”. Koleżanka ze Stanów opowiedziała mi, że jak pierwszy raz przyjechała do Polski i weszła do kościoła, zdziwiła się: „Jakie to podobne do synagogi!”. Na przykład nastawy ołtarzowe i szafy na Torę (aron hakodesz) były często robione przez tych samych rzemieślników, pod wpływem tych samych prądów artystycznych i dekoracyjnych. Mam ilustracje, na których wystarczy zasłonić drobny element, i nie wiadomo, czy to wnętrze kościoła czy synagogi.
Chyba chasydyzm – ortodoksyjny prąd religijny, który z czasem zdominował judaizm – narodził się na ziemiach polskich?
Tak, jeśli mamy na myśli tak zwany chasydyzm polski. Chałat jest impresją na temat szlacheckiego żupana.
Kim byli litwacy?
Litwacy byli Żydami, którzy napływali na teren Królestwa Polskiego w drugiej połowie XIX wieku ze Wschodu. Po zamachu na cara Aleksandra II w roku 1881 (w który była zamieszana jedna Żydówka), Rosję objęła fala prześladowań i pogromów, zawężono strefę osiedlenia i Żydzi mieszkający na wsi w byłych wschodnich województwach I Rzeczypospolitej napłynęli do Królestwa Polskiego. Nie znali polskiego, mówili po rosyjsku, mieli inne obyczaje, stanowili konkurencję i dlatego byli bardzo nielubiani.
Żydzi byli bardzo aktywni w ruchach politycznych. Szczególnie lewicowych, ale nie tylko. Na przykład w polskim ruchu narodowym, w endecji, było wielu działaczy pochodzenia żydowskiego. Właściwie nie było ich tylko w partiach chłopskich
Jak Żydzi odnosili się do niepodległościowych dążeń narodu Polskiego?W niektórych grupach istniało silne poczucie przynależności do polskiego państwa i tradycji. Byli więc Żydzi, którzy wzięli udział w poszczególnych powstaniach, za co wielu trafiło na katorgę. Ten udział nie był jednak masowy. W większości Żydzi okazywali lojalność wobec akurat panujących władz. Bo, czy to były polskie, czy rosyjskie władze, zawsze były one obce. Początkowo Żydzi asymilowali się raczej do kultury państw zaborczych. Trend ten odwrócił się pod koniec XIX wieku, gdy tysiące Żydów zaczęły się asymilować do kultury polskiej. Proces ten przyspieszyły prześladowania w Rosji.
Przełom XIX i XX wieku to moment, w którym wśród Żydów zaczynają się pojawiać rozmaite ideologie.
Tak, Żydzi byli wówczas bardzo aktywni w ruchach politycznych. Szczególnie lewicowych, ale nie tylko. Na przykład w polskim ruchu narodowym, w endecji, było wielu działaczy pochodzenia żydowskiego. Właściwie nie było ich tylko w partiach chłopskich. Pojawił się wreszcie syjonizm, żydowski ruch narodowy, jako odpowiedź na nowoczesny antysemityzm. Mamy więc z jednej strony Różę Luksemburg, z drugiej Żyda – syjonistę.
Jaki wpływ na polskich Żydów miał ruch syjonistyczny?
Na terenie Polski działały rozmaite organizacje, zbierano pieniądze na wykup ziemi w Palestynie, wiele osób wyjeżdżało na Bliski Wschód. Najważniejsi twórcy państwa Izrael pochodzili przecież właśnie stąd. Dawid Ben-Gurion, Chaim Weizman. Syjonizm, co ciekawe, nie rozwijał się tylko na uniwersytetach, ale także w małych żydowskich miasteczkach, takich jak Płońsk.