Nagość w reklamie wody dozwolona

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga konsumencka na reklamę wody mineralnej Magnesia. Skarżąca podniosła, że spot zawierał treści erotyczne i był emitowany o wczesnej godzinie, na kanale dla dzieci.

Publikacja: 23.10.2014 16:00

Nagość w reklamie wody dozwolona

Foto: www.sxc.hu

- Reklama o treściach erotycznych, przedstawia nagą parę dorosłych pływających i obejmujących się nago pod wodą – pisze konsumentka.

- Wyemitowana reklama nie powinna znaleźć się w bloku reklamowym o tej godzinie, na stacji przeznaczonej wyłącznie dla dzieci. Czuję się zgorszona i oburzona, że treści erotyczne są w tak nachalny sposób narzucane widzowi bez żadnego ograniczenia wiekowego – dodaje.

Arbiter-referent wniósł o uznanie spotu reklamowego za sprzeczny z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy). Zarzucił, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.

Ponadto wniósł o uznanie reklamy za niezgodną z art. 25 Kodeksu Etyki Reklamy. Przepis stanowi, że reklamy, które kierowane są do dzieci lub młodzieży muszą uwzględniać stopień ich rozwoju, przy czym nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.

Arbiter podkreślił, że przepisy zawarte w art. 22-31 stosuje się odpowiednio do reklam, które nie są bezpośrednio skierowane do dzieci, jednak dzieci są ich odbiorcami ze względu na formę oraz miejsce i sposób prezentowania reklam. Dotyczy to w szczególności reklam emitowanych w telewizji w sąsiedztwie audycji dla dzieci, reklam wyświetlanych w kinach przed seansami filmów dla dzieci oraz reklamy zewnętrznej (art. 32 Kodeksu Etyki Reklamy).

Skarżony przedsiębiorca złożył pisemną odpowiedź na skargę, w której nie podzielił stanowiska popartego przez arbitra-referent.

Zdaniem Karlovarske mineralni vody S.A spot będący przedmiotem skargi konsumenckiej nie naruszył norm Kodeksu Etyki Reklamy wydanego przez Radę Reklamy.

- Nagość w przedmiotowej reklamie telewizyjnej przedstawiona jest w sposób przyzwoity i bez wulgarnych podtekstów. Pokazuje metaforyczną i estetyczną koncepcję „Siły naturalnego magnezu", który jest naturalnym elementem ciała człowieka. Jako że ciało ludzkie jest częścią natury, tę naturalność subtelnie podkreślają wizerunki nagości.

Skarżony wskazał, że ta sama reklama telewizyjna była emitowana w Czechach oraz na Słowacji. Mając na uwadze, że w Polsce obowiązuje odrębny Kodeks Etyki Reklamy sponsor we współpracy ze stacjami TV dokonał w reklamie wielu zmian poprodukcyjnych aby uczynić reklamę stosowną. Rezultat został zaakceptowany przez wszystkie poszczególne stacje TV.

Reklamodawca zwrócił uwagę na to, że czas emitowania przedmiotowej reklamy w telewizji jest poza kontrolą sponsora.

- Czas publicznej emisji należy do decyzji stacji TV. Dla przykładu, stacja TVP uznała, że ww. reklama telewizyjna nie ukazuje nagości ani treści erotycznych – czytamy w odpowiedzi.

Jednocześnie przedsiębiorca podkreślił, że ubolewa, iż konsument poczuł się urażony wskazana w skardze reklamą telewizyjną. Poinformował, że nie planuje już emisji owego spotu w 2014 roku.

Zespół orzekający podzielił argumenty skarżonego przedsiębiorcy. Nie dopatrzył się w reklamie naruszenia norm kodeksu etyki reklamy zarzucanych przez konsumentkę. W jego opinii emitowana reklama nie narusza dobrych obyczajów i była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Reklama zdaniem orzekających nie zawiera treści zagrażających fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży.

Jednakże zespół zalecił, aby nie emitować przedmiotowej reklamy w kanałach dziecięcych.

Stronom przysługuje prawo do odwołania.

- Reklama o treściach erotycznych, przedstawia nagą parę dorosłych pływających i obejmujących się nago pod wodą – pisze konsumentka.

- Wyemitowana reklama nie powinna znaleźć się w bloku reklamowym o tej godzinie, na stacji przeznaczonej wyłącznie dla dzieci. Czuję się zgorszona i oburzona, że treści erotyczne są w tak nachalny sposób narzucane widzowi bez żadnego ograniczenia wiekowego – dodaje.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce