Klient kupuje, ale nie wie od kogo? Zalando ukarane przez UOKiK

Konsumenci muszą wiedzieć od kogo i na jakich zasadach kupują towary jeszcze przed kliknięciem „przejdź do kasy” - przeczytać możemy w komunikacie UOKiK. Prezes Urzędu zobowiązał spółkę Zalando do zmian i do przyznania klientom określonych kwot.

Publikacja: 24.07.2024 08:43

Klient kupuje, ale nie wie od kogo? Zalando ukarane przez UOKiK

Foto: Adobe Stock

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał spółkę Zalando do zmian w sposobie informowania klientów o ich prawach w trakcie korzystania z platformy zakupowej. Problemem miała być przejrzystość procesu dokonywania zakupów. Prezes Urzędu stwierdził, iż klienci powinni mieć świadomość, od kogo dokładnie kupują towar, jeszcze przed kliknięciem przycisku „przejdź do kasy”. Wynika to z faktu, iż na platformie swoje towary wystawia nie tylko sama spółka, ale też jej partnerzy.

— Nie mogli mieć pewności (klienci — przyp. red.), że kupują dany produkt od przedsiębiorcy, a w konsekwencji, czy przy zakupie przysługują im wszystkie prawa wynikające z tego faktu — czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponadto, dodatkową kwestią było to, iż klienci "mogli mieć problem z ustaleniem do kogo kierować reklamację, kogo informować o odstąpieniu o zakupu, ani do kogo wysłać zwracany towar".

Czytaj więcej

Spirala zadłużenia i rolowanie pożyczek. Prezes UOKiK nakłada karę na LoanMe

Zalando ukarane przez UOKiK. Złamano przepisy dyrektywy Omnibus?

Urząd zobowiązał Zalando do wprowadzenia odpowiednich zmian w mechanice strony internetowej, mających zapewnić przejrzystość procesu dokonywania zakupów. Powinny one odpowiadać wymogom unijnej dyrektywy 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. (tzw. dyrektywy Omnibus). Jest to efekt wszczętego jeszcze w lipcu tego roku postępowania.

Ponadto, klienci, którzy w okresie od 1 stycznia 2023 roku dokonali zakupów w Zalando, otrzymają od platformy voucher w wysokości 40 zł do wykorzystania w określony sposób w sklepie.

Wskazana wyżej data jest bowiem dniem wejścia w życie wspomnianej dyrektywy.

— Tylko pełne, łatwo dostępne i jasno przedstawione informacje pozwalają podejmować świadome decyzje zakupowe. Dotyczy to szczególnie sprzedaży internetowej. Brak bezpośredniego kontaktu sprawia, że wiele spraw, które w tradycyjnych sklepach załatwiamy intuicyjnie – rozmawiając ze sprzedawcą – w e-commerce może przysparzać szeregu wątpliwości. Konsument  dokonując zakupów przez internet powinien być tak samo bezpieczny jak w tradycyjnym sklepie. Dlatego przywiązujemy tak dużą wagę do pilnowania i egzekwowania przepisów dyrektywy Omnibus — stwierdził Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak informuje UOKiK, przeprowadzony został już szereg interwencji, związanych z praktykami platform sprzedażowych w kontekście obowiązywania dyrektywy Omnibus. Wśród platform, które zmieniły swoje działania lub taką zmianę zadeklarowały, wskazać można Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Travelist, Amazon oraz Allegro.

Czytaj więcej

UOKIK z policją w Xiaomi Polska. Chodzi o ceny smartfonów i innego sprzętu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał spółkę Zalando do zmian w sposobie informowania klientów o ich prawach w trakcie korzystania z platformy zakupowej. Problemem miała być przejrzystość procesu dokonywania zakupów. Prezes Urzędu stwierdził, iż klienci powinni mieć świadomość, od kogo dokładnie kupują towar, jeszcze przed kliknięciem przycisku „przejdź do kasy”. Wynika to z faktu, iż na platformie swoje towary wystawia nie tylko sama spółka, ale też jej partnerzy.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Myśliwi kontra właściciele gruntów. Rząd chce chronić prawo własności
Podatki
Zapowiada się kolorowa jesień w podatkach. Wiemy, co planuje rząd Tuska
Praca, Emerytury i renty
Dodatek do emerytury. Wielu seniorów nie wie, że ma do niego prawo
Edukacja i wychowanie
Resort edukacji przygotowuje szkoły na upały. Będą nowe przepisy
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Sądy i trybunały
Czas na reformę. Rząd odkrywa karty w sprawie Sądu Najwyższego i neosędziów
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki