Wszelkie zmiany mają na celu ochronę konsumenta przed „fałszywymi promocjami” czy stosowanym w sklepach zabiegiem tzw. żonglowania cenami (sztucznego podbijania ceny tuż przed zastosowaniem promocji). Zjawiska te były spotykane dość często w dużych sieciach handlowych oraz w całej branży e-commerce, dlatego już 16 stycznia 2023 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarządził pierwsze kontrole, dając ponadto w komunikacie prasowym specjalne wytyczne, jak prawidłowo zastosować wprowadzone przepisy dyrektywy Omnibus1.
Co zawiera cena?
W miejscu sprzedaży detalicznej oraz świadczenia usług cena oraz cena jednostkowa mają być uwidaczniane jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości i umożliwiający konsumentowi klarowne porównanie cen (np. metki zawierające cenę towaru na każdym produkcie lub na półce, gdzie jest umieszczony produkt). Wymogi dotyczą każdej sprzedaży – stacjonarnej, internetowej oraz reklamy radiowej i telewizyjnej. Komisja Europejska w wytycznych do dyrektywy pisze wprost, że „cena ostateczna musi zawierać wszelkie obowiązujące opłaty i podatki, które są nieuniknione i przewidywalne w momencie publikacji oferty”.
Czytaj więcej
Z 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele nowych przepisów regulujących prawa i obowiązki konsum...
Nowe zasady obniżek...
Zmiany dotyczą także obniżek cen. W każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie należy uwidocznić również najniższą cenę tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem promocji.
PRZYKŁAD