Nowe prawa konsumentów. Jakie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.?

Z 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele nowych przepisów regulujących prawa i obowiązki konsumentów oraz sprzedawców.

Publikacja: 01.01.2023 20:13

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Foto: Adobe Stock

Obejmują one m.in. takie kwestie jak sposób organizowania promocji w sklepach stacjonarnych i online, informowanie o stosowaniu mechanizmów dopasowujących wyniki wyszukiwania do konkretnego klienta czy o metodach weryfikacji opinii nt. produktów publikowanych na stornach internetowych. Zmiany zaszły też w takich obszarach jak sprzedaż usług medycznych czy termin na odstąpienie od umowy. A to tylko kilka przykładów.

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Wszystkie te nowości zawarte są w dwóch aktach prawnych. Pierwszy to ustawie z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Drugi: ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

Pozostało 87% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie