Nowe prawa konsumentów. Jakie zmiany wchodzą w życie 1 stycznia 2023 r.?

Z 1 stycznia 2023 r. wchodzi w życie wiele nowych przepisów regulujących prawa i obowiązki konsumentów oraz sprzedawców.

Publikacja: 01.01.2023 20:13

Centrum handlowe

Centrum handlowe

Foto: Adobe Stock

Obejmują one m.in. takie kwestie jak sposób organizowania promocji w sklepach stacjonarnych i online, informowanie o stosowaniu mechanizmów dopasowujących wyniki wyszukiwania do konkretnego klienta czy o metodach weryfikacji opinii nt. produktów publikowanych na stornach internetowych. Zmiany zaszły też w takich obszarach jak sprzedaż usług medycznych czy termin na odstąpienie od umowy. A to tylko kilka przykładów.

Zmiany w polskim prawie wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Wszystkie te nowości zawarte są w dwóch aktach prawnych. Pierwszy to ustawie z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe. Drugi: ustawę z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Handel
CCC zrobi emisję akcji. Brzoska i Solorz sprzedadzą akcje Modivo
Handel
Marcin Bójko z LPP: Myślę, że odbudowaliśmy zaufanie inwestorów
Handel
Pierwszy sklep, gdzie za wejście trzeba zapłacić
Handel
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją
Handel
UE proponuje USA pokój. I szykuje się na wojnę
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce