UOKiK o nieautoryzowanych transakcjach: kiedy bank nie musi zwracać pieniądzy

Dostawca usług płatniczych (np. bank) ma obowiązek niezwłocznie zwrócić płatnikowi (np. konsumentowi) kwotę transakcji, jeżeli została dokonana bez jego zgody. Są jednak dwa wyjątki.

Publikacja: 16.11.2022 10:42

UOKiK o nieautoryzowanych transakcjach: kiedy bank nie musi zwracać pieniądzy

Foto: Adobe Stock

dgk

Ze skarg konsumentów i  ustaleń samego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że instytucje finansowe mają problemy z przestrzeganiem przepisów ustawy o usługach płatniczych dotyczących transakcji nieautoryzowanych, czyli zrealizowanych przez bank bez zgody właściciela rachunku. Banki bronią się, że nie zawsze jest pewne, czy nieautoryzowana transakcja faktycznie taka była. Ich zdaniem polski ustawodawca przyjął bowiem błędne tłumaczenie unijnej dyrektywy w sprawie usług płatniczych polegające na pomyleniu pojęć autoryzacji i uwierzytelnienia.

Pozostało 87% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach