Zasady reklamacji określa[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=166809] ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.)[/link]. Stosuje się ją wtedy, gdy klientem jest osoba fizyczna, która dokonała transakcji w celu, który nie jest związany z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sprzedawcą musi być natomiast przedsiębiorca. To ważne zastrzeżenie, bo gdy kupującym w naszym sklepie jest ktoś biorący fakturę na firmę, do składanych przez niego reklamacji stosuje się przepisy kodeksu cywilnego, które określają prawa i obowiązki stron w trochę inny sposób.
Ponieważ przepisy konsumenckie są skomplikowane, warto zapoznać z nimi pracowników sklepu i uczulić ich na najtrudniejsze problemy. Wiążące decyzje reklamacyjne w imieniu sklepu powinna też podejmować tylko jedna osoba, aby miała nad tym kontrolę. Trzeba też mieć zgromadzoną całą korespondencję nie tylko z klientami, ale i rzeczoznawcami, serwisami producenta, inspekcją handlową, rzecznikami konsumentów i sądami.
[srodtytul]Wymiana lub naprawa[/srodtytul]
Gdy klient wykryje tzw. niezgodność towaru z umową (czyli najczęściej wadę produktu), może najpierw zażądać od nas bezpłatnej wymiany na nowy albo jego darmowej naprawy. Warto pamiętać, że to do niego należy wybór w tej mierze i jesteśmy nim związani. Nie możemy więc np. samowolnie naprawić reklamowanego sprzętu, gdy klient chciał jego wymiany na nowy.
Klient nie ma natomiast prawa od razu żądać zwrotu pieniędzy. Obniżka ceny albo rezygnacja z umowy jest ostatecznością. Dzieje się tak dopiero wtedy, gdy naprawa lub wymiana byłaby niemożliwa lub zbyt kosztowna. [b]Przedsiębiorca musi też oddać zapłatę lub spuścić z ceny, gdy naprawa czy wymiana nie jest możliwa w odpowiednim czasie. Warto też pamiętać, że chodzi tylko o sytuacje, gdy wada jest istotna. [/b]