Rząd przyjął wczoraj projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, który określa zasady świadczenia audiowizualnych usług medialnych na żądanie (VOD), czyli programów dostępnych dla widza w wybranym przez niego czasie.

Ich dostawców mają obowiązywać te same zasady co nadawców tradycyjnych programów telewizyjnych. Chodzi m.in. o zakaz reklamowania alkoholi i papierosów, propagowania nienawiści oraz nadawania reklamy podprogowej. Sponsorowanie i lokowanie produktów będzie podlegało ograniczeniom.

Projekt noweli zakłada obowiązek promowania audycji europejskich – powinny stanowić co najmniej 10 proc. programów w katalogach VOD. Ponadto dostawcy będą zobowiązani do zwiększania dostępu do audycji osobom niepełnosprawnym, np. z dysfunkcją wzroku czy słuchu. Nowe przepisy mają chronić dzieci przez wprowadzenie obowiązku specjalnego oznaczenia i zabezpieczenia programów zawierających szkodliwe treści.

Nowelizacja ustawy wynika z konieczności wprowadzenia unijnej dyrektywy audiowizualnej. Termin minął w grudniu 2009 r. Za brak implementacji tych przepisów Komisja Europejska pozwała Polskę przed Trybunał Sprawiedliwości UE.

etap legislacyjny: przed I czytaniem w Sejmie