To sedno uchwały Komisji Etyki Reklamy, rozpatrującej skargę konsumenta wniesioną przeciwko Next Film Sp. z o.o., która dotyczyła reklamy kinowej filmu "AmbaSSada", dostępnej również na youtube i na innych portalach, a przedstawiającej utwór "Sen o Warszawie", wykonywany przez Roberta Więckiewicza, Adama Darskiego, Magdalenę Grąziowską i Bartosza Porczyka (sygn. akt K/127/13).
Skarżący zwrócił się do Rady Reklamy o zakazanie emisji reklamy, ze względu na głęboką pogardę, jaką jej twórcy wykazali się wobec powstańców warszawskich.
- Zwiastun, który przedstawia grające, śpiewające i śmiejące się osoby przebrane za SSmanów i Hitlera, jest uwłaczający dla każdego, kto stracił bliskich w powstaniu. Wykorzystanie piosenki "Sen o Warszawie" Czesława Niemena, dodatkowo uwidacznia podejście producentów do tematu tragedii warszawskich rodzin. Nie wyobrażam sobie, aby ktoś zrobił taką reklamę "o gazowaniu Żydów", czy też "widziałem orła cień w WTC" - czytamy w skardze wniesionej przez konsumenta.
Arbiter-referent wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że nie była ona prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
Satyra, odczucia i praktyka
Spółka Next Film w pisemnej odpowiedź na skargę podkreśliła, że utwór "Sen o Warszawie", wykonany przez aktorów występujących w filmie, jest w tym przypadku częścią filmu. Wykonanie utworu odbywa się w trakcie filmu, jako jedna ze scen i nie jest dodany jako oddzielny element reklamowy, lecz część fabuły. W szczególności utwór nie jest wynikiem jakiejkolwiek ingerencji spółki. W związku z powyższym nie można uznać za reklamę fragmentu filmu, który jako całość jest dziełem autorstwa jego reżysera i scenarzysty, i w stosunku, do którego zarówno spółka jak i inny podmiot nie dokonał żadnych zmian i ingerencji.