Mniej Polaków chce oszczędzać na świętach. Sklepy szykują się na dobry sezon

W tym roku cięcie wydatków świątecznych ma w planach co drugi konsument, choć przed rokiem było to aż trzech na czterech. Dla handlu trudno o lepsze informacje.

Aktualizacja: 18.12.2024 06:14 Publikacja: 18.12.2024 04:30

W tym roku cięcie wydatków świątecznych ma w planach co drugi konsument

W tym roku cięcie wydatków świątecznych ma w planach co drugi konsument

Foto: Adobe Stock

Nastroje konsumentów jednak się poprawiły, co może wskazywać na dobry sezon zakupowy dla handlu – wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Foto: Paweł Krupecki

Mniej Polaków chce oszczędzać

49,4 proc. mieszkańców kraju zamierza w tym roku bardziej niż w zeszłym oszczędzać na świątecznych wydatkach, np. zakupach, prezentach czy wyjazdach. 39,6 proc. jest przeciwnego zdania. Rok temu o oszczędzaniu mówiło 73,2 proc., zaś wydawać planowało 18 proc.

Polacy widzą, że inflacja znowu idzie w górę, choć jej wskaźnik jest wyraźnie mniejszy niż rok temu, to mimo wszystko w społeczeństwie wciąż czuć ducha oszczędności – mówi Robert Biegaj z Grupy Offerista. – Nie wszystkich jednakowo dotyka inflacja. Są przecież grupy społeczne, które to mniej odczuwają, tj. zauważają te zjawiska, ale na zasadzie, że właściwie nic wielkiego się nie dzieje. Są to z reguły osoby, które najwięcej zarabiają, mieszkają też w największych miastach itd. – dodaje Biegaj.

Czytaj więcej

Polacy nie chcą pożyczać na święta? Pobożne życzenia

Respondenci wskazali też, na czym głównie zamierzają w tym roku oszczędzać. Zdecydowanie najwięcej wskazań ma odpowiedź „na wszystkim po trochu”, która zebrała 44,3 proc. wskazań. Na kolejnych pozycjach w tym rankingu oszczędzania widzimy napoje alkoholowe (z wynikiem 37 proc.), ozdoby świąteczne (34,8 proc.). Z kolei na artykuły spożywcze wskazało 29,2 proc., a na wyjazdy świąteczne w tym kontekście zwróciło uwagę 26 proc.

Handel mimo takich zapowiedzi stanie na głowie, by konsumenci z zakupów nie zrezygnowali. Nawet jeśli niektóre kategorie produktów, jak masło czy czekolada, wykazują 20–30-proc. zwyżki cen.

Czytaj więcej

To będą drogie święta. I musimy się do tego przyzwyczaić

– W okresie świątecznym obserwowane jest zwiększone zainteresowanie produktami z kategorii słodyczy czekoladowych, które są wykorzystywane do przygotowania domowych wypieków, są kupowane na prezent lub uprzyjemniają wspólne spędzanie wolnego czasu w gronie najbliższych – mówi Monika Borkowska, kierowniczka marki w firmie Wedel. – Zauważalne jest, że świąteczna atmosfera sprzyja większej elastyczności zakupowej. Stąd, jak co roku w święta, spodziewać się można kolejnych zwyżek sprzedaży. To pokazuje, że Polacy chętnie sięgają po słodycze jako sposób na budowanie wyjątkowej atmosfery świąt i dzielenie się radością z bliskimi – dodaje.

Święta dadzą zarobić sklepom

Również branża alkoholowa liczy na ten sezon. – Istotnym trendem jest premiumizacja [strategia sięgania po droższe produkty – red.]. Rok temu analitycy rynku spekulowali, że kryzys zatrzyma ten trend, ale ja tego nie dostrzegam. Styl konsumpcji się zmienił i dotyczy to nie tylko alkoholi, ale też całego rynku dóbr luksusowych. Stać nas na więcej, ale wolimy kupić mniej, za to produkt o lepszej jakości – mówi Paweł Gąsiorek, prezes Domu Wina. – Świadczy to o rozsądku Polaków. Na święta, a potem na sylwestra, kupujemy szampana, a nie postsowieckie Igristoje. Popularne są alkohole dotąd niszowe: brandy, sherry, porto itp. Ciekawie zachowuje się rynek wódki. Popyt na tę najtańszą spada, ale dobrze trzymają się marki rzemieślnicze. Mamy ich w Polsce już kilkadziesiąt, jak nie więcej – dodaje.

Foto: Tomasz Sitarski

Z badania KRD wynika, że niemal co dziesiąty z nas stara się zapewnić wyjątkowe święta kosztem zwiększonych wydatków. Na przeciwległym biegunie są ci, którzy pilnują, aby zmieścić się w budżecie, co deklaruje 39 proc. – Luksus jest pojęciem względnym. Dla jednej rodziny będzie to możliwość przygotowania ulubionych potraw i drobne upominki, dla innej dania z restauracji, udekorowanie domu za kilka tysięcy złotych i wizyta u dzieci Mikołaja z prezentami z najwyższej półki. Jeśli budżet domowy na to pozwala, nie ma problemu – mówi Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. – Gorzej, gdy całość odbywa się kosztem zapożyczenia się na długi czas i zaciskania pasa przez kolejne miesiące, aby spłacić zaległości. Podejście „raz się żyje” powinno mieć swoje granice, bo inaczej można wpaść w spiralę zadłużenia, a to wpłynie nie tylko na finanse, ale i spokój psychiczny – dodaje Łącki. Obecnie w KRD figurują 2 mln osób, które mają do oddania 43,4 mld zł.

Czytaj więcej

W sklepach na dobre zaczyna się świąteczne szaleństwo

Grudzień to rekordy w sklepach

Z badania ASM SFA wynika, że zestaw najpopularniejszych produktów świątecznych jest droższy niż przed rokiem o 4,6 proc. Choć to poziom zbliżony do ogólnego wskaźnika inflacji, to i tak konsumenci przy kasach wyraźnie widzą coraz wyższe sumy na paragonach. Sok pomarańczowy podrożał o 43 proc., a za czekoladę mleczną trzeba zapłacić 22 proc. więcej. O kilkanaście procent zdrożały niektóre przyprawy, jak cynamon.

Czytaj więcej

Masło rekordowo drogie. Indeks światowych cen żywności najwyżej od kwietnia 2023 r.

– To kolejny wzrost w ostatnich latach, ale już nie tak dotkliwy jak przed rokiem, gdy zestaw przeanalizowanych przez nas świątecznych produktów był droższy o 13 proc. niż w 2022 r. Obecne ceny są konsekwencją wielu czynników, w tym napiętej sytuacji geopolitycznej, zmian na rynkach surowców oraz wzrostu kosztów produkcji i transportu – komentuje Kamil Kruk, dyrektor w ASM SFA. – Konsumenci coraz częściej zmuszeni są do poszukiwania oszczędności, wybierając tańsze alternatywy, ograniczając zakupy lub korzystając z promocji. Pomimo odczuwalnie rosnących cen nadchodzące święta nie będą wiązały się z tak wieloma wyrzeczeniami, jak przed rokiem lub dwa lata temu. Niemniej jednak dla części konsumentów zorganizowanie świątecznego stołu może okazać się sporym wyzwaniem finansowym – dodaje Kruk.

Nie bez powodu przygotowania do świąt pochłaniają w sumie w Polsce ponad 20 mld zł. Dla handlu jest to zdecydowanie najważniejszy okres w roku, a w niektórych branżach sam grudzień przynosi obroty takie jak standardowy kwartał.

Nastroje konsumentów jednak się poprawiły, co może wskazywać na dobry sezon zakupowy dla handlu – wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Mniej Polaków chce oszczędzać

Pozostało jeszcze 97% artykułu
Handel
Słodycze w ubiegłym roku zdrożały najmocniej
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Handel
Kanada jest gotowa na cła Trumpa. Premier Trudeau: To będzie dolar za dolara ceł
Handel
Protest w znanej sieci supermarketów. Chcą poprawy warunków pracy i podwyżek płac
Handel
Donald Trump na razie unika wojen handlowych. Ale ostrzega Kanadę, Meksyk i Chiny
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Handel
Chiny odwracają się od Rosji. Wymiana nie zastępuje utraconego zachodniego rynku
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego