Jak czytamy w środowym komunikacie UOKiK, postępowanie antymonopolowe wykazało, że spółka Jura Poland wraz z oficjalnymi dystrybutorami, którzy jednocześnie byli sprzedawcami detalicznymi, zawarła porozumienie ograniczające konkurencję.
„Z materiału dowodowego, uzyskanego m.in. podczas przeszukania w siedzibie kliku spółek wynika, że przedsiębiorcy uzgodnili minimalne ceny odsprzedaży ekspresów Jura oraz akcesoriów do nich. Tych produktów nie można było kupić taniej niż w cenach ustalanych przez importera. Dotyczyło to zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych. Przedsiębiorcy zmówili się również co do wysokości cen stosowanych w promocjach i podczas wyprzedaży, a także rodzajów i wartości gratisów dla konsumentów” - podaje Urząd.
Czytaj więcej
Prezes UOKiK sprawdza praktyki spółki Jura Polska i sprzedawców ekspresów do kawy marki Jura dotyczące możliwego ustalania cen. Obecnie trwa analiza dowodów zebranych w tej sprawie w trakcie przeszukania.
Prezes UOKiK: przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców
W komunikacie wskazano również, że Jura Poland monitorowała ceny stosowane przez dystrybutorów i interweniowała, jeśli próbowali sprzedawać ekspresy w niższych cenach. Informowała wówczas sprzedawców o możliwych konsekwencjach, m.in. wstrzymaniu dostaw lub rozwiązaniu umowy. Sami dystrybutorzy również sprawdzali, czy pozostali uczestnicy zmowy stosują się do jej ustaleń. Jak ustalili kontrolerzy UOKiK, wymiana informacji odbywała się za pośrednictwem telefonów, poczty elektronicznej, komunikatora WhatsApp oraz SMS-ów. Uzgodnień dotyczących cen Jura Poland dokonywała także podczas spotkań z dystrybutorami.
– W efekcie nielegalnego porozumienia przez 10 lat ceny ekspresów Jura nie były ustalane samodzielnie przez sprzedawców w warunkach uczciwej konkurencji. To oznacza, że konsumenci nie mieli możliwości zakupu tych produktów w cenach niższych niż odgórnie ustalone – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, który nałożył łącznie ponad 66 mln zł kar na Jura Poland i jej czterech istotnych kontrahentów: Euro-net (m.in. sklepy RTV Euro AGD), Media Saturn Holding (sklepy stacjonarne Media Markt), Media Saturn Online (sklep internetowy Media Markt) i Terg (m.in. sklepy Media Expert).