– Zgodnie z prognozami i wzorem państw Europy Zachodniej piwa bezalkoholowe będą stale rosnąć. Eksperci szacują, że odpowiadać to będzie nawet za 10 proc. rynku. W ofercie producentów pojawiają się nawet pozycje piw 0 proc. dla sportowców – mówi Małgorzata Olczak, szefowa sprzedaży w aplikacji Listonic.
Ta aplikacja zakupowa podaje, że w okresie od czerwca do sierpnia 2021 r. na listach zakupów pojawiało się ono o 20 proc. częściej niż rok wcześniej. W czerwcu zainteresowanie wzrosło o dodatkowe 7 proc., podczas gdy zainteresowanie zwykłym piwem nie zmieniło się.
Jednak ta rosnąca kategoria sytuacji ogólnej nie zmieni. – Widzimy spadek impulsowych zakupów, duże sklepy takich klientów wpadających po jeden produkt nam nie odbierały, ale dyskonty już tak – przyznaje jedna z sieci małoformatowych.
Piwo weszło w trzeci sezon kryzysu
Produkcja i sprzedaż złocistego trunku wciąż spada, bo Polacy w trudnych czasach łapią się za kieszenie. Wyjątkiem jest piwo bezalkoholowe, którego wartość sprzedaży rośnie dwucyfrowo.
Przybywa problemów
– Branża piwna boryka się z coraz większymi problemami, w tym z rosnącymi cenami towarów i surowców potrzebnych do produkcji. Mówi też o agresywnej polityce państwa w kwestii akcyzy. Spada również sprzedaż piwa w Polsce. Dlatego produkt musi drożeć – mówi Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy BLIX. – Co gorsza, wkrótce może być naprawdę drogi. Polacy dawno takich cen w sklepach nie widzieli. I dlatego, w mojej opinii, muszą przygotować się na dalsze znaczące podwyżki nie tylko samego piwa, ale ogólnie używek – dodaje.
– W małych sklepach i supermarketach piwa bezalkoholowe już w 2020 r. prześcignęły piwa smakowe w udziale ilościowym. Podatek cukrowy wprowadzony w 2021 r. oraz podwyżka akcyzy w 2022 r. zmniejszyły dynamikę tej grupy produktów – mówi Roman Szymanda z CMR. – Już w połowie 2021 r. ponad połowa sprzedaży piw bezalkoholowych opierała się na cenie ponad 3,49 zł za butelkę, podczas gdy rok wcześniej ponad 65 proc. nie przekraczało tej bariery – dodaje. Ostatnie miesiące to dalszy wzrost cen i w kwietniu 2022 średnia cena butelki przekraczała już 4 zł.