Po Biedronce także Carrefour w Polsce pod kreską. I to jeszcze mocniej

Sprzedaż francuskiej sieci w naszym kraju w 2024 roku była 3,3 proc. niższa niż rok wcześniej. Firma zapowiada przegląd aktywów, ale nie podaje szczegółów, z jakich rynków może się wycofać. O sprzedaży jej polskich sklepów mówi się od lat.

Publikacja: 20.02.2025 11:14

Po Biedronce także Carrefour w Polsce pod kreską. I to jeszcze mocniej

Foto: Adobe Stock

Carrefour jako kolejny podał wyniki za 2024 r. i także one pokazują, że kondycja rynku wciąż nie jest dobra. Sprzedaż francuskiej sieci spadła w Polsce o 3,3 proc., do 2,4 mld euro.

Najpierw Biedronka, teraz Carrefour

Francuzi w giełdowym komunikacie podają, że w Polsce IV kwartał przyniósł spadek sprzedaży porównywalnej Like-for-like (LFL, bez wyników nowych sklepów otwartych w tym okresie) o 2,3 proc. Sprzedaż w tym okresie wyniosła 678 mln euro. Firma wyjaśnia, że przy silnej konkurencji i tak to jest najlepszy kwartał w roku pod względem zmiany LFL.

„Poprawa siły nabywczej [klientów – red.] nie miała wpływu na wielkość sprzedaży w ujęciu ilościowym, ponieważ klienci przeznaczali większą część swoich dochodów na oszczędności” – czytamy w komunikacie.

Wcześniej negatywnie wynikami zaskoczyła Biedronka, o czym już pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”. Co prawda, jej właściciel, czyli portugalska grupa Jeronimo Martins, podał w komunikacie, że w 2024 roku sprzedaż sieci wzrosła o 4,1 proc. w walucie lokalnej, oraz o 9,6 proc. w euro. Jednak sprzedaż porównywalna była niższa o 0,3 proc. - osiągnęła 23,6 mld euro.

Carrefour zanotował w 2024 r. wzrost sprzedaży ogółem o 9,9 proc. w ujęciu porównywalnym, a w samym czwartym kwartale wzrost w tym ujęciu wyniósł 7,1 proc. Sprzedaż grupy wyniosła ogółem 94,5 mld euro, a sprzedaż internetowa za pośrednictwem jej serwisów wzrosła o 18 proc., do 5,9 mld euro

Carrefour będzie sprzedawać sklepy?

Grupa w komunikacie podała również, że w połowie realizacji strategicznego planu „Carrefour 2026" rozpoczął się przegląd strategiczny portfolio biznesowego obejmujący wszystkie działania i modele organizacyjne. W pierwszym kroku tego procesu Carrefour zdecydował się przejąć pełną własność Carrefour Brazil, w kraju, w którym grupa zbudowała silną pozycję rynkową. Carrefour zintensyfikuje też inwestycje we Francji, szczególnie w swoich sklepach i platformach logistycznych.

Nie podano więcej szczegółów, ale od kilku lat regularnie pojawiają się pogłoski, że Francuzi próbują swoje polskie sklepy sprzedać. Wyniki za 2024 r. pokazują, że sieć nadal ma w naszym kraju problemy. Firma nie podała liczby sklepów w 2024 r., choć takie informacje zawsze znajdowały się w jej kwartalnych komunikatach.

Carrefour w komentarzach do raportu przyznaje, że rynek europejski stanowił wyzwanie w drugiej połowie roku, w związku z intensywną konkurencją cenową. Firma zaznacza, że pozytywne trendy biznesowe, zaobserwowane pod koniec lata, utrzymywały się w czwartym kwartale. Większość krajów europejskich odnotowała poprawę sprzedaży w czwartym kwartale, napędzaną w szczególności przez inwestycje cenowe. 

Więcej marek własnych w Carrefourze   

Chcąc utrzymać i przyspieszyć osiągnięty w 2024 r. wzrost udziału w rynku, grupa będzie nadal inwestować w ceny w 2025 r. Działania te będą finansowane poprzez zwiększanie skali inicjatyw strategicznych i nowy plan oszczędności wart 1,2 mld euro. Główne cele to rozszerzenie produktów marek własnych, ukierunkowane na 40 proc. sprzedaży żywności, czy przyspieszenie wzrostu handlu elektronicznego.

- W 2024 r. w otoczeniu rynkowym, na które nadal wpływa okres inflacji, wzmocniliśmy konkurencyjność, dynamikę handlową i rentowność na głównych rynkach. Opierając się na wynikach, jesteśmy w stanie ponownie zwiększyć zwykłą dywidendę o 6 proc. do 0,92 euro na akcję, wraz ze specjalną dywidendą w wysokości 150 mln euro - mówi Alexandre Bompard, prezes i dyrektor generalny Carrefoura.

Carrefour jako kolejny podał wyniki za 2024 r. i także one pokazują, że kondycja rynku wciąż nie jest dobra. Sprzedaż francuskiej sieci spadła w Polsce o 3,3 proc., do 2,4 mld euro.

Najpierw Biedronka, teraz Carrefour

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
CCC zrobi emisję akcji. Brzoska i Solorz sprzedadzą akcje Modivo
Handel
Marcin Bójko z LPP: Myślę, że odbudowaliśmy zaufanie inwestorów
Handel
Pierwszy sklep, gdzie za wejście trzeba zapłacić
Handel
Polskie marki wygrywają z zagraniczną konkurencją
Handel
UE proponuje USA pokój. I szykuje się na wojnę