W związku z tym, iż konsumenci coraz częściej korzystają z towarów i usług oferowanych online przez przedsiębiorstwa mające siedzibę w państwie Unii Europejskiej innym niż miejsce zamieszkania nabywcy, Komisja Europejska zwraca szczególną uwagę na współpracę organów państwowych w dziedzinie ochrony konsumenta. Zdaniem Komisji zaistniała potrzeba zwiększenia zaufania konsumentów poprzez szybsze, sprawniejsze i spójniejsze egzekwowanie prawa w zakresie ochrony konsumentów.
Komisja proponuje stworzenie bardziej efektywnych niż do tej pory mechanizmów współpracy pomiędzy organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie unijnych przepisów. Głównym celem projektu rozporządzenia z 25 maja 2016 roku (2016/0148 (COD) w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów, jest zapewnienie pewności prawa na jednolitym rynku poprzez spójne egzekwowanie podstawowych przepisów dorobku unijnego. Komisja wskazuje, iż istniejące rozwiązania nie są wystarczające w kontekście transgranicznym. Pomimo obowiązywania rozporządzenia w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów z 27 października 2004 roku obecny wskaźnik nieprzestrzegania podstawowych unijnych przepisów w dziedzinie ochrony konsumentów jest nadal wysoki (32–69 proc). Przepisy nie są dostatecznie egzekwowane, w związku z czym konieczna jest ogólnounijna współpraca.