Z kamerą wśród lewaków

Czy najnowszemu filmowi „Der Baader-Meinhof Komplex” uda się zdemistyfikować legendę komunizujących terrorystów z lat 7O.? Choć obraz wchodzi na ekrany niemieckich kin dopiero 25 września, już wzbudza ogromne emocje.

Publikacja: 12.09.2008 00:48

Z kamerą wśród lewaków

Foto: Rzeczpospolita

Tygodnik „Spiegel” zapowiada, że film Uli Edela zniszczy mit RAF (Frakcji Czerwonej Armii), pokaże, jak idealiści rewolty 1968 roku zabrnęli w ślepą uliczkę fanatyzmu, terroru i beznamiętnego zadawania śmierci w imię doktryny walki z wrogami klasowymi.

„Spiegel” ma swoje powody, by się z obrazem utożsamiać. Stefan Aust, autor książki „Der Baader-Meinhof Komplex”, która stała się podstawą filmu, to były dziennikarz tygodnika. Nad scenariuszem, obok gwiazdy niemieckiego kina Bernda Eichingera („Upadek” i „Pachnidło”), pracowała Helmar Buchel, redaktorka „Spiegla-TV”.

Ale czy film nie wzmocni przypadkiem legendy RAF? Zwłaszcza gdy rewolucyjny charme głównych bohaterów: terrorystów Ulriki Meinhof, Andreasa Baadera i Gudrun Esslin, zderzy się z nudnawą nieustępliwością tatusiowatego Horsta Herolda, szefa Federalnego Urzędu Kryminalnego.

Urodzony w 1923 roku Herold, jak i ówczesny kanclerz Helmut Schmidt (rocznik 1918) byli przedstawicielami pokolenia, które walczyło w armii Hitlera, ale po wojnie odbudowało niemiecką demokrację. Tymczasem rewolucjoniści z roku 1968 odmówili im moralnego prawa do rządzenia krajem, a najradykalniejsi zaczęli do nich strzelać.

Ówcześni przywódcy zachodnich Niemiec zadawali sobie pytanie, jak okiełznać czerwony terror, nie zamieniając RFN w państwo policyjne.

W filmie to jednak terroryści bardziej przykuwają uwagę. Efektowne pościgi, zamachy z użyciem ulubionej broni terrorystów – automatów Heckler und Koch – czy stylowe samochody BMW z lat 70. składają się na estetykę filmu, która na pewno przyciągnie do kin nastolatków. Ale czy przy okazji dotrze do nich ponura prawda o nieludzkim świecie lewackich fanatyków?

Powraca zatem pytanie, które w niemieckiej kulturze pojawia się od czasów Heinricha von Kleista: czy romantyczny styl młodych straceńców nie przesłania zła, jakie bywa ich dziełem?

Film
Znamy filmy nominowane w Konkursie Głównym Mastercard OFF CAMERA 2025
Film
Największe dzieła polskiego kina w całej Polsce
Film
Nowy film Sorrentino: moralitet, dramat czy reklama luksusowych perfum?
Film
Polskie Oscary: „Dziewczyna z igłą” bierze (prawie) wszystko
Film
Dyktator podbija lodową krainę
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Film
Biuro szeryfa Santa Fe ujawniło przyczynę śmierci Gene'a Hackmana i jego żony
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń