Andrzej Kopiczyński nie żyje

Wczoraj po długiej i ciężkiej chorobie zmarł Andrzej Kopiczyński. Choć miał 82 lata na zawsze pozostał „40 latkiem”.

Aktualizacja: 13.10.2016 23:19 Publikacja: 13.10.2016 11:25

Foto: PAP

Tego określenia zazdrościli mu nie tylko rówieśnicy z branży. Kopiczyński bowiem mimo, że miał na swym koncie wybitne role teatralne i popularne filmowe w świadomości milionów Polaków pozostał inżynierem Karwowskim, czyli filmowym 40-latkiem. I był nim przekroczywszy pięćdziesiątkę, sześćdziesiątkę, siedemdziesiątkę i osiemdziesiątkę.

Czterdziestolatek stał się jego rolą życia, choć dwa lata wcześniej wydawało się, że taką postacią będzie Mikołaj Kopernik w biograficznym filmie Ewy i Czesława Petelskich. To zresztą nie pierwsza z jego filmowych ról. Na ekranie zadebiutował w 1958 roku w filmie Jerzego Kawalerowicza „Prawdziwy koniec wielkiej wojny”. W latach 60. zyskał popularność dzięki rolom w wielu filmach, m.in. w "Zakochani są między nami", "Świętej wojnie", "Jarzębinie czerwonej", "Czekam w Monte-Carlo", "150 na godzinę". W 1974 rola inżyniera Stefana Karwowskiego w "Czterdziestolatku" przyniosła mu olbrzymią popularność i już na zawsze naznaczyła jego karierę. Powracał do niej kilkakrotnie, m.in. w fabularnej kontynuacji serialu pod tytułem "Motylem jestem, czyli romans 40-latka" oraz w zrealizowanym w roku 1993 serialu "Czterdziestolatek 20 lat później" . Potem były już tylko epizody lub role drugoplanowe m.in. w "Nocach i dniach", Znachorze", "Korczaku" i "Ogniem i mieczem".

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Film
Harry Potter odwiedzi Małopolskę: wystawa w Alvernia Planet pod Krakowem
Film
Timeless Film Festival: życiowe doświadczenia zmieniają odbiór klasyki
Film
Tom Cruise z nową „Mission Impossible” w Cannes. Kto konkuruje o Złotą Palmę?
Film
„Czarne lustro” („Black Mirror”) znowu odbija szalony świat
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Film
CBA w PISF. Polskie kino czeka na nowe władze