Wspierana wzrostem eksportu dobra koniunktura w przemyśle, która zachęca firmy do rozwoju i nowych inwestycji, przekłada się również na ich działalność innowacyjną. Jak wynika z najnowszych danych GUS, w ubiegłym roku o ponad 17 proc., do 24,6 mld złotych, zwiększyły się wydatki na innowacje w przedsiębiorstwach przemysłowych. Część z nich przypadło na firmy, które wcześniej nie deklarowały aktywności innowacyjnej – w rezultacie odsetek przedsiębiorstw wykazujących taką działalność wzrósł w przemyśle do 18,6 proc.
To najlepsze wyniki tego sektora od czterech lat. Na podstawie danych GUS 2014 rok można uznać za rok innowacji w przemyśle, który coraz mocniej wyprzedza sektor usług, choć i tam nieco wzrosły nakłady na nowatorską działalność.
– Ten wzrost aktywności innowacyjnej jest w dużej mierze efektem stale rosnącego eksportu, w którym największy udział mają produkty przemysłowe. To dowód na to, że polskie firmy umacniają się na rynkach zewnętrznych, konkurując tam nie tylko ceną, ale także dobrą jakością i coraz wyższym poziomem technologicznym swoich produktów – ocenia Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan. Przypomina, że silnie rosnące w ubiegłym roku inwestycje firm, miały w większości charakter modernizacyjny. – To oznacza, że firmy kupowały m.in. nowe maszyny, które pozwalają na produkcję dużo wyższej jakości – dodaje ekonomistka.
Menedżer z pomysłem
Ożywienie nowatorskiej aktywności polskich przedsiębiorstw widać również w badaniu prawie 900 specjalistów i menedżerów, jakie latem br. przeprowadziła firma doradztwa personalnego HRK. Dwie trzecie z uczestników ankiety deklaruje, że w ich firmie wprowadzono w zeszłym roku przynajmniej jedną innowację rozumianą jako usprawnienie techniczne (np. nowe oprogramowanie) albo jako nowatorską formę działania. Natomiast w prawie połowie firm (46 proc.) takich przedsięwzięć było więcej niż jedno.
– Potencjał do wprowadzania innowacji w polskich firmach jest bardzo duży, tym bardziej że 76 proc. specjalistów i menedżerów zgłasza swoje pomysły – podkreśla Piotr Mazurkiewicz, partner w HRK. Zwraca jednak uwagę na mniej optymistyczny aspekt sytuacji; tylko 42 proc. uczestników badania deklaruje, że ich pomysł został przyjęty, a zaledwie 29 proc. specjalistów i menedżerów określa swoje firmy jako „innowatorów". Jak wynika z ankiety, najczęściej usprawnienia zgłaszane przez pracowników wdrażano w zeszłym roku w logistyce, produkcji sprzętu medycznej oraz w centrach nowoczesnych usług dla biznesu.