Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki

Do końca grudnia miał się skończyć kolejny etap negocjacji programu na rzecz europejskiego przemysłu obronnego (EDIP). Najpewniej negocjacje się jednak przeciągną i przesuną na półrocze polskiej prezydencji. Jednak program raczej nie ruszy w pierwszej połowie roku.

Aktualizacja: 06.12.2024 06:27 Publikacja: 06.12.2024 04:22

Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki

Foto: Adobe Stock

1,5 mld euro – taki budżet ma mieć w latach 2025–2027 EDIP, czyli unijna inicjatywa wspierająca europejski przemysł obronny. Jej cele to wzmacnianie konkurencyjności i zdolności reagowania przemysłu obronnego, zapewnienie dostępności i dostaw uzbrojenia oraz promowanie współpracy z Ukrainą w zakresie odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji jej przemysłu obronnego. Ma to być narzędzie do realizacji opublikowanej na początku marca nowej strategii na rzecz europejskiego przemysłu obronnego.

Co kluczowe, najpewniej na podstawie tego programu w przyszłości będą rozdysponowywane znacznie większe środki niż wspominane 1,5 mld euro. Dlatego negocjacje projektu tego rozporządzenia są bardzo istotne dla polskiego przemysłu obronnego. Tym bardziej że w dwóch programach poprzedzających EDIP – w EDIRPA (wspólne zakupy) i ASAP (program amunicyjny) polska zbrojeniówka z łącznego budżetu 800 mln euro pozyskała zaledwie… 2 mln euro, a więc 0,25 proc. całej dostępnej kwoty.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

Czytaj dalej RP.PL.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Siła nabywcza Polaków w górę
Biznes
Prezes Amica Jacek Rutkowski: Amica nie jest na sprzedaż. Choć oferty dostaję
Biznes
Najcenniejsze marki w 2024 roku. Która dominuje na świecie, a która w Polsce?
Biznes
Nippon Steel nie przejmie US Steel. Jest weto Joe Bidena
Materiał Promocyjny
eDO Post – nowa era bezpiecznej komunikacji cyfrowej dla biznesu
Biznes
Francuscy prezesi wątpią w swój kraj najbardziej od ponad dekady. Stawiają na zagranicę