Subskrypcje i cyfryzacja wśród głównych trendów. Które firmy na tym zyskają?

W 2019 r. wartość światowego handlu elektronicznego oferowanego w subskrypcji wynosiła zaledwie kilkanaście miliardów dolarów. Do 2025 r. urośnie do 473 mld dolarów.

Publikacja: 24.07.2024 04:30

Subskrypcje i cyfryzacja wśród głównych trendów. Które firmy na tym zyskają?

Foto: Adobe Stock

Od 2021 r. do dziś przeciętny konsument podwoił liczbę subskrypcji detalicznych z dwóch do pięciu – wynika z Subscription Commerce Conversion Index. Zdaniem analityków rynek ma nadal duży potencjał. Według firmy McKinsey urośnie z 15 mld USD w 2019 r. do niemal 0,5 bln USD w 2025 r. Z kolei firma badawcza Imarc Group prognozuje wzrost z zeszłorocznych 0,2 bln USD do 5 bln USD w 2032 r. To oznacza roczną stopę wzrostu sięgającą 44 proc.

Jakie trendy widać

Z modelu subskrypcyjnego korzysta 46 proc. Polaków – wynika z badania wykonanego na zlecenie ING Banku Śląskiego. Model ten dotyczy coraz większej liczby produktów. Z danych firmy McKinsey wynika, że w sektorze mediów i rozrywki w latach 2022–2023 liczba nowych subskrypcji w Europie wzrosła o 22 proc. W tym samym czasie rynek subskrypcyjnych usług w chmurze poszedł w górę o 18 proc. – podaje Gartner.

Według przewidywań IDC do końca tego roku ponad 70 proc. firm w Europie będzie oferować swoje produkty w modelu subskrypcyjnym. Zdaniem ekspertów może być on bardziej opłacalny dla firm i klientów niż zakup na własność. Konsumenci mają możliwość przetestowania produktów przed finalizacją transakcji. Mogą też zmieniać produkt w momencie, w którym pojawia się nowy model. Ma to duże znaczenie m.in. w przypadku elektroniki.

Czytaj więcej

Abonenci Orange płacą więcej, ale to nie wystarczyło. Jest decyzja zarządu

– Model subskrypcji ma zastosowanie w wynajmie takiego sprzętu jak smartfony, laptopy, konsole, zegarki, a także projektory czy drukarki 3D – wymienia Miłosz Nowakowski, dyrektor sprzedaży Brandly360. Również Mateusz Kryś, kierownik projektu rozwoju usług dodatkowych z Komputronika, potwierdza, że Polacy coraz chętniej korzystają z tego modelu. I dotyczy to różnych produktów. – W naszym życiu dochodzi też przecież do sytuacji, w których potrzebujemy wiertarki czy podkaszarki, a sąsiad nie ma możliwości nam ich pożyczyć. Zamiast kupować sprzęt na własność, możemy za niewielką opłatą go wynająć i skorzystać z niego raz czy dwa – mówi przedstawiciel Komputronika. Wskazuje, że w jego firmie około 60 proc. wynajmowanych przedmiotów to smartfony, 25 proc. użytkowników decyduje się na laptopy, a komputery stacjonarne, monitory, tablety, konsole i smartwatche mieszczą się w pozostałych 15 proc.

Handlowy ekosystem

Rosnąca rola e-handlu i postępująca cyfryzacja to dobra wiadomość dla firm zajmujących się oprogramowaniem (m.in. Asseco, Comarch), sprzedawców i dystrybutorów sprzętu i elektroniki (AB, Action, Asbis, Komputronik) oraz podmiotów działających stricte w e-handlu na czele z Allegro.

W czerwcu 2024 r. udział sprzedaży przez internet w sprzedaży ogółem wzrósł rok do roku z 7,7 proc. do 8,2 proc. Ale wobec maja 2024 r. spadł.

– Najnowsze wyniki udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej podyktowane są sezonowością. Należy spodziewać się nieco większego ożywienia już w sierpniu i we wrześniu, wynikającego m.in. z powrotu młodzieży do szkół – ocenia Tadeusz Rolski, menedżer ds. rozwoju biznesu w Ambiscale.

Dodaje, że systematyczny wzrost udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej zachęca kolejnych przedsiębiorców do otwarcia własnego sklepu. Według Dun & Bradstreet Poland w 2023 r. powstało ich prawie 8000, a w samym I półroczu 2024 r. liczba internetowych sprzedawców wzrosła o 3,3 tys.

Od 2021 r. do dziś przeciętny konsument podwoił liczbę subskrypcji detalicznych z dwóch do pięciu – wynika z Subscription Commerce Conversion Index. Zdaniem analityków rynek ma nadal duży potencjał. Według firmy McKinsey urośnie z 15 mld USD w 2019 r. do niemal 0,5 bln USD w 2025 r. Z kolei firma badawcza Imarc Group prognozuje wzrost z zeszłorocznych 0,2 bln USD do 5 bln USD w 2032 r. To oznacza roczną stopę wzrostu sięgającą 44 proc.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rafał Brzoska zapowiada: co drugi nowy paczkomat nie będzie miał ekranu
Biznes
Wojsko wielkie, ale małe. Szczyt dużych zakupów uzbrojenia za nami
Biznes
Aukcja 5G 2.0 o krok bliżej. Co się może wydarzyć?
Biznes
Polski producent ceramiki inwestuje 15 mln hrywien w Ukrainie. Chce się tam rozwijać
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Biznes
Producenci gier szykują się na gorącą jesień
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki