Aktualizacja: 30.07.2017 21:13 Publikacja: 30.07.2017 19:02
Foto: 123RF
Przychody 30 największych firm z polskim kapitałem działających w branży motoryzacyjnej wzrosły w 2016 roku o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku, do 9,6 mld zł – wynika z raportu BZ WBK, Bisnode i Polskiej Izby Motoryzacji. Przedsiębiorstwa te są nie tylko coraz silniejsze w kraju, ale coraz lepiej radzą sobie także za granicą.
– Największe wrażenie robią wyniki producentów pojazdów specjalnych. Przychody trzech firm z naszego zestawienia, w ujęciu łącznym, podwoiły się – ocenia dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK Wojciech Żuk. Chodzi o ISS Wawrzaszek (501 mln zł przychodów), Jelcz (213 mln zł) i Bocar (88 mln zł). Wśród pozostałych producentów pojazdów dwucyfrową dynamika mogą pochwalić się także Wielton i KH-Kipper, specjalizujące się w naczepach i zabudowach do samochodów ciężarowych.
Należący do KGHM Nitroerg chce zbudować linię do produkcji wysokoenergetycznych materiałów: pentrytu i heksogenu. Inwestycja ma kosztować ponad 250 mln zł, a część finansowania ma pochodzić z ARP. Dziś w tej sprawie podpisano niewiążący list intencyjny.
Państwo polskie powinno precyzyjnie zdefiniować relacje między armią i państwowym przemysłem zbrojeniowym, a także dokończyć reformy dotyczące tego, jak wojsko kupuje sprzęt.
Jest wtorek, 26 listopada, a w najnowszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek omawia kluczowe tematy gospodarcze.
Rosyjski reżim zamierza ograniczyć swobodny dostęp obywateli do zagranicznych gier wideo. Putin zapowiedział, że gry elektroniczne mają rozwijać patriotyzm Rosjan.
Choć trzeci kwartał okazał się ostatecznie lepszy od oczekiwań rynkowych, Amica i tak zanotowała spadki na zdecydowanej większości rynków.
W ubiegłym tygodniu ceny LPG poszły w górę skokowo, aż o 8 groszy w ujęciu tydzień do tygodnia. Jeśli jeszcze pół roku temu autogaz na stacjach kosztował w granicach 2,75–2,80 zł, to teraz dobija 3,14 zł.
Komisja Europejska lekkomyślnie podchodzi do elektryfikacji transportu ciężkiego, nie patrząc na koszty tego procesu, który wymagać będzie wydania dziesiątków miliardów złotych na wzmocnienie dróg.
Według amerykańskiej firmy Mitchell International produkującej oprogramowania dla branży motoryzacyjnej, samochody elektryczne częściej biorą udział w kolizjach, gdzie uderzenie następuje w tył pojazdu. Jest to przeciwny trend niż w przypadku wariantów spalinowych, gdzie dochodzi do uszkodzeń przodu, które są o ok. 40 proc. droższe w naprawie.
Czysta energia z fuzji jądrowej ma być tania i nieograniczona, a kompaktowy reaktor, wielkości kontenera, będzie można ustawić wszędzie. Rozwiązanie problemów energetycznych świata jest coraz bliżej.
Baterie samochodów elektrycznych wytrzymują dłużej, niż oczekiwano – pokazuje to ocena ponad 7 000 elektryków. Statystycznie są bez usterek po przejechaniu 300 000 km.
Zaczęło się od innowacyjnego pomysłu. Teraz Volkswagen testuje pierwsze elektryczne traktory dla nowoczesnego rolnictwa w afrykańskiej Rwandzie.
Sektor moto w Europie jest pogrążony w kryzysie, na to nakłada się ofensywa chińskich producentów. Co to oznacza dla polskiego biznesu?
Marną sytuację przewoźników drogowych potwierdzają statystyki sprzedaży opon, na które zapotrzebowanie cały czas maleje. Na szczęście spadki wyhamowują.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas