Johnnie Walker pokonany przez whisky z Indii

Po dekadzie na szczycie, whisky koncernu Diageo nie sprzedaje się już najlepiej na świecie. Wyprzedziła ją marka McDowell's No.1 z Indii

Publikacja: 15.04.2013 14:18

Johnnie Walker pokonany przez whisky z Indii

Foto: Bloomberg

W 2012 roku globalna sprzedaż kultowego Jasia Wędrowniczka poszła w górę o 5 proc., do 169,2 mln litrów. To jednak nie wystarczyło, aby mógł utrzymać pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych whisky świata w rankingu Millionaires' Club.

W tegorocznym zestawieniu przygotowany przez prestiżowy magazyn branży alkoholowej Drinks International i firmę badawczą Intellima wyprzedziła go indyjska marka McDowell's No.1 należąca do koncernu United Spirits. W ubiegłym roku jej sprzedaż zwiększyła się o 21 proc. do 175 mln litrów. Tak duży wzrost pozwolił jej na awans z miejsca trzeciego wprost na szczyt rankingu.

To pierwsze zestawienie Millionaires' Club od 2002 roku kiedy Johnnie Walker nie jest liderem – zaznacza Drinks International.

Badanie pokazuje, że rynek whisky pozostaje polem bitwy pomiędzy dwiema siłami pozornie nie do zatrzymania: globalną siłą Johnnie Walkera oraz rosnącą sprzedażą indyjskich whisky na rodzimym rynku, napędzaną przez rosnącą zamożność tamtejszej klasy średniej – komentują w Intellima.

W Indiach piją na potęgę

Według International Wine and Spirits Research Indie są dziś największym rynkiem whisky na świecie. W ubiegłym roku jej sprzedaż mogła sięgnąć tam 1,4 mld litrów. Była ponad trzy razy większa niż w USA, które są drugim rynkiem whisky na świecie. IWSR szacuje, że do 2017 roku wielkość indyjskiego rynku tego alkoholu urośnie o niemal 40 proc.

- W Indiach mieszka ponad 1,2 mld ludzi, a wielu z nich to wielcy miłośnicy whisky. Rzesza z nich rozpoczyna dzień od zakupu tego alkoholu, szczególnie w małych butelkach zwanych potocznie małpkami. Tak duże zamiłowanie do whisky zaszczepili w tym kraju Brytyjczycy, w czasach, gdy Indie były ich kolonią – mówi "Rz". Jarosław Buss, prezes spółki Tudor House zajmującej się importem i dystrybucją alkoholi premium.

- Zdecydowana większość whisky wyprodukowanej w Indiach trafia na lokalny rynek i marki z tego kraju nie są szczególnie znane na świecie. Do nielicznych wyjątków należy Amrut, dostępny także w Polsce - mówi "Rz" Łukasz Sosiński, współwłaściciel firmy Pick and Taste, która specjalizuje się w organizowaniu degustacji alkoholi, a pod koniec 2012 roku otworzyła największy w naszym kraju butik z luksusowymi whisky i winami.

- Amrut zdobywa wszelkie możliwe nagrody,i jest idealną kopią szkockich whisky single malt. "W Whisky Bible" z 2010 roku została zaklasyfikowana w pierwszej trójce najlepszych whisky świata – wyjaśnia Jarosław Buss.

Nie tylko cła, ale...

Łukasz Sosiński tłumaczy indyjskie whisky święcą triumfy na rodzimym rynku także dlatego, że - ze względu na bardzo wysokie cła - ograniczony dostęp mają tam zagraniczne marki.

Coś się jednak zaczyna zmieniać. Jarosław Buss zwraca uwagę, że w ostatnim czasie cła na marki  i tak zmalały w Indiach do ok. 150 proc., z 300 - 500 proc. w zależności od rodzaju alkoholu.

- To gest w stronę Unii, która w reakcji na tak wysokie cła wprowadziła ograniczenia w handlu indyjską whisky, tłumacząc, że jej receptura nie ma nic wspólnego z tą zastrzeżoną przez Szkotów – tłumaczy Jarosław Buss. - Do ostatecznego porozumienia, dzięki któremu doszłoby do szerszego otwarcia granic na alkohole z Indii i UE jest jeszcze daleko – dodaje.

Tym, co – przynajmniej teoretycznie - mogłoby zniechęcać Europejczyków do kupowania indyjskiej whisky jest jej jakość i smak. W Indiach do większości z nich dodaje się do niej spirytus.

- Indyjskie whisky różnią się znacznie od tych znanych w naszym kraju. Biorąc jednak pod uwagę, wciąż ważne u nas, kryterium cenowe, miałyby szansę zaistnieć  na rynku, gdyby były tanie – obawia się Jarosław Buss.

Polacy też polubili szkocką

Nie wykluczone, że Johnnie Walker będzie musiał przeboleć awans jeszcze jednego rywala z Indii. Drinks International zakłada, że jeżeli w tym roku kluczowe marki utrzymają ubiegłoroczne tempo wzrostu, wówczas szanse na przesunięcie się na drugie miejsce ma Officer's Choice należący do Allied Blenders & Distillers.

W 2012 roku sprzedaż tej marki urosła o 10 proc., do 162,9 mln l. Natomiast w ciągu ostatnich sześciu lat popyt na nią rósł średnio o 22 proc. rocznie.

Johnnie Walker Red to obok Ballantine's Finest (należy do Pernod Polska) najpopularniejsza whisky w Polsce. Na szkockie ze średniej półki cenowej przypada największa część polskiego rynku whisky, który w ostatnich latach przeżywał u nas prawdziwy boom.

Tylko w ubiegłym roku sprzedaż tego alkoholu urosła o ok. 20 proc., do niemal 900 mln zł. Branża szacuje, że w tym roku nasze wydatki na słodowe trunki przekroczą pierwszy raz w historii 1 mld zł.

W 2012 roku globalna sprzedaż kultowego Jasia Wędrowniczka poszła w górę o 5 proc., do 169,2 mln litrów. To jednak nie wystarczyło, aby mógł utrzymać pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych whisky świata w rankingu Millionaires' Club.

W tegorocznym zestawieniu przygotowany przez prestiżowy magazyn branży alkoholowej Drinks International i firmę badawczą Intellima wyprzedziła go indyjska marka McDowell's No.1 należąca do koncernu United Spirits. W ubiegłym roku jej sprzedaż zwiększyła się o 21 proc. do 175 mln litrów. Tak duży wzrost pozwolił jej na awans z miejsca trzeciego wprost na szczyt rankingu.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
NIK wykryła potężne nieprawidłowości w Poczcie Polskiej. Sprawa trafi do prokuratury i CBA
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Małe firmy w Polsce zmagają się z rosnącymi kosztami
Materiał Partnera
Kluczowe elementy przy tworzeniu ROP
Biznes
Nasze plany dotyczące 100 mln zł przychodów są realne
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Kuba musi przywyknąć do ciemności
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje