W 2012 roku globalna sprzedaż kultowego Jasia Wędrowniczka poszła w górę o 5 proc., do 169,2 mln litrów. To jednak nie wystarczyło, aby mógł utrzymać pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych whisky świata w rankingu Millionaires' Club.
W tegorocznym zestawieniu przygotowany przez prestiżowy magazyn branży alkoholowej Drinks International i firmę badawczą Intellima wyprzedziła go indyjska marka McDowell's No.1 należąca do koncernu United Spirits. W ubiegłym roku jej sprzedaż zwiększyła się o 21 proc. do 175 mln litrów. Tak duży wzrost pozwolił jej na awans z miejsca trzeciego wprost na szczyt rankingu.
To pierwsze zestawienie Millionaires' Club od 2002 roku kiedy Johnnie Walker nie jest liderem – zaznacza Drinks International.
Badanie pokazuje, że rynek whisky pozostaje polem bitwy pomiędzy dwiema siłami pozornie nie do zatrzymania: globalną siłą Johnnie Walkera oraz rosnącą sprzedażą indyjskich whisky na rodzimym rynku, napędzaną przez rosnącą zamożność tamtejszej klasy średniej – komentują w Intellima.
W Indiach piją na potęgę
Według International Wine and Spirits Research Indie są dziś największym rynkiem whisky na świecie. W ubiegłym roku jej sprzedaż mogła sięgnąć tam 1,4 mld litrów. Była ponad trzy razy większa niż w USA, które są drugim rynkiem whisky na świecie. IWSR szacuje, że do 2017 roku wielkość indyjskiego rynku tego alkoholu urośnie o niemal 40 proc.