Rośnie eksport szkockiej whisky do Polski

W 2013 roku awansowaliśmy na 11. miejsce wśród krajów, gdzie trafia najwięcej szkockiej whisky na świecie. Rok wcześniej byliśmy o pięć oczek niżej.

Publikacja: 22.04.2014 16:43

Rośnie eksport szkockiej whisky do Polski

Foto: Bloomberg

Tak dużego wzrostu, jak w Polsce eksporterzy szkockiej whisky nie zanotowali w ubiegłym roku w żadnym z 20 największych rynków zagranicznych tego alkoholu – podaje Scotch Whisky Association (SWA). Sprzedali jej wówczas nad Wisłą 26,7 mln butelek, wobec 19,2 mln rok wcześniej.

W 2013 r. pierwsze miejsce z 177,8 mln butelek (wzrost o 15,5 proc.) obroniła Francja. Druga lokata przypadła Stanom Zjednoczonym. SWA podaje, że w 2013 r. kupiły 127,3 mln butelek, o 0,17 proc. niższe niż w 2012 r.

- Przyczyn wzrostu zainteresowania whisky w Polsce można szukać przede wszystkim w zmianie stylu życia i przejmowaniu zachodnich wzorców kulturowych. Drugim czynnikiem jest wzrost zamożności Polaków, a także zwiększenie dostępności whisky na polskim rynku – mówi „Rz" Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, firmy zajmującej się inwestycjami w whisky.

Kobiety też piją

Jak dodaje, większość konsumentów whisky w Polsce to wykształceni mężczyźni  w wieku od 30 do 45 lat. Ale na  świecie po whisky coraz częściej sięgają również kobiety. W Wielkiej Brytanii stanowią one już jedną trzecią  konsumentów tego trunku.

- Polska do niedawna nie była ważnym rynkiem whisky. Jednak od lat się to zmienia, a nasz potencjał dostrzegany jest przez coraz większą liczbę producentów i dystrybutorów. Według danych The IWSR - International Wine & Spirit Research - w ciągu ostatnich 10 lat sprzedaż whisky w Polsce rosła w tempie ok. 20 proc. rocznie. Polska była w związku z tym jednym z najszybciej rozwijających się rynków whisky na świecie. Według prognoz nad Wisłą będziemy mieli do czynienia z rocznym 8-proc. wzrostem spożycia tego trunku przez kolejne 5 lat – zaznacza Piotr Suchodolski, reprezentujący Wealth Solutions inwestującego w whisky.

Droższe będą zyskiwać

Tomasz Michalski z Diageo Polska, producenta i dystrybutora m.in. marki Johnnie Walker zwraca uwagę, że whisky będzie nadal zyskiwać w Polsce kosztem wódki. Potencjał jest wciąż duży. Wprawdzie detaliczna wartość rynku whisky sięga już 1 mld zł, ale jest nadal 10 razy niższa niż wartość rynku wódki nad Wisłą.

W Polsce - wzorem tego, co już od dłuższego czasu dzieje się na świecie - na znaczeniu będzie zyskiwał także trend zwany w branży premiumizacją. A to oznacza, że będziemy kupować coraz więcej droższych trunków.

- Patrząc na dwa powyższe trendy  przewidujemy, że szkocka whisky będzie w najbliższym czasie wciąż największym i dominującym segmentem whisky w Polsce. W żadnym innym segmencie whisky -  amerykańskim czy  irlandzkim - nie ma tak wielu silnych i popularnych marek, które mogłyby przyciągnąć znaczącą liczbę nowych konsumentów z kategorii wódki, a także odpowiednio rozbudowanego portfolio luksusowych wariantów – mówi Tomasz Michalski.

Tak dużego wzrostu, jak w Polsce eksporterzy szkockiej whisky nie zanotowali w ubiegłym roku w żadnym z 20 największych rynków zagranicznych tego alkoholu – podaje Scotch Whisky Association (SWA). Sprzedali jej wówczas nad Wisłą 26,7 mln butelek, wobec 19,2 mln rok wcześniej.

W 2013 r. pierwsze miejsce z 177,8 mln butelek (wzrost o 15,5 proc.) obroniła Francja. Druga lokata przypadła Stanom Zjednoczonym. SWA podaje, że w 2013 r. kupiły 127,3 mln butelek, o 0,17 proc. niższe niż w 2012 r.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?