MON przygotowuje wymianę ciężarówek

W najbliższych latach nie ma szans na znaczące odbicie, stwierdza raport KPMG i PZPM.

Publikacja: 29.10.2013 10:10

MON przygotowuje wymianę ciężarówek

Foto: Bloomberg

Zmniejsza się międzynarodowe znacznie Polski jako producenta motoryzacyjnego, stwierdza opublikowany w poniedziałek raport KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podsumowujący polski sektor motoryzacyjny.

W ubiegłym roku łączna wartość produkcji branży wyniosła ok. 114,6 mld zł. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Według prognoz, w tym roku nieco wzrośnie – do 117,1 mld zł, ale będzie to o przeszło miliard zł mniej niż w roku 2011.

Zostaliśmy w tyle

W ciągu ostatnich pięciu lat Polska utraciła pozycję regionalnego lidera produkcji pojazdów samochodowych. Prześcignęły nas Czechy i Słowacja. Według ekspertów KPMG i PZPM, produkcja samochodów osobowych spadnie w tym roku do poziomu 464,1 tys. sztuk, niemal o połowę mniejszego niż w roku 2008.

Źle wygląda także sprzedaż: może sięgnąć 280 tys. To nieco więcej niż rok temu, ale przynajmniej kilkanaście procent aut jest wywożone za granicę i nie zasila polskiego rynku.

– Biorąc to pod uwagę należy szacować, że mimo wzrostu w statystykach sprzedaży krajowy popyt na samochody osobowe w 2013 roku będzie mniejszy niż w roku 2012 i do polskich odbiorców może trafić jedynie 255–260 tys. pojazdów – stwierdzają autorzy raportu.

Będzie nieco lepiej

W tym roku spadki mają jednak osiągnąć dno, a przyszły powinien przynieść lekkie odbicie. Prognozy zakładają wzrost liczby rejestracji nowych aut osobowych do poziomu 287,4 tys. w roku 2014 i 294,6 tys. w 2015.

Podobnie ma być z produkcją. W roku przyszłym wzrośnie do 475,7 tys., a w roku 2015 do 494,7 tys.

Ten wzrostowy trend przewidują także fabryki. – Zakładamy, że w 2014 roku nasza produkcja wzrośnie o 10 proc. – mówi „Rz" dyrektor generalny fabryki Opla w Gliwicach, Andrzej Korpak.

Konkurencją dla nowych pojazdów jest duży prywatny import samochodów używanych. Ten rynek jest przeszło dwa razy większy od rynku samochodów nowych. W 2012 roku sprowadzono do Polski 657,4 tys. samochodów używanych. Niepokoi fakt, że niemal połowa z tych pojazdów miała ponad 10 lat.

Nieco lepiej wygląda sytuacja w segmencie aut użytkowych. W ubiegłym roku wyprodukowano ich 111,8 tys. W 2013 roku będzie to 117,2 tys., rok później – 119,5 tys., a w kolejnym roku – 123,4 tys.

Traci cała gospodarka

Osłabienie sektora motoryzacyjnego jest tym bardziej niepokojące że pełni on ważną rolę w polskiej gospodarce. Odpowiada za ok. 8,6 proc. PKB i przyczynia się do utrzymania 762 tys. miejsc pracy.

W powiązanych z motoryzacją sektorach pracuje kolejnych 600 tys. osób: w usługach finansowych, CFM, transporcie drogowym i budownictwie infrastruktury drogowej.

Motoryzacja pełni też kluczową rolę w handlu zagranicznym. Wg raportu, w 2012 r. nastąpił spadek eksportu o 5 proc. i wyniósł on 86 mld zł.

Zmniejsza się międzynarodowe znacznie Polski jako producenta motoryzacyjnego, stwierdza opublikowany w poniedziałek raport KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podsumowujący polski sektor motoryzacyjny.

W ubiegłym roku łączna wartość produkcji branży wyniosła ok. 114,6 mld zł. To o 3 proc. mniej niż rok wcześniej.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Biznes
Świat zbroi się przerażająco szybko. Największe wydatki od zimnej wojny
Materiał Promocyjny
Odkurzacz albo setki złotych premii. Promocje w banku Citi Handlowy
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Biznes
Karty flotowe jako narzędzie do szukania oszczędności
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!