Historia transakcji może odzwierciedlać aktualny stan rzeczy, np. posiadania jakiegoś produktu, licencji czy prawa własności. Coraz więcej branż bada możliwości wykorzystania technologii blockchain. Jakie one mogą być?
Czytaj także: Blockchain: Smart kontrakt zdecydowanie wkracza do biznesu
Wykrywanie podrobionych produktów
Dodanie do produktów połączonych z siecią blockchain skanowalnych tagów, plomb lub nadruków zabezpieczonych przed manipulacją jest jednym z przykładów zastosowania tej technologii i może odgrywać ważną rolę w zwalczaniu podróbek. Informacja o zabezpieczeniach lub ich braku i braku pewnych cech towarów może być np. dla urzędników granicznych łatwym sposobem sprawdzenia, czy produkt jest podrobiony. Rozwiązanie to może mieć zastosowanie zwłaszcza do obszarów, dla których oryginalność towarów i walka z tzw. szarą strefą jest bardzo ważna, takich jak branża dóbr luksusowych czy przemysł farmaceutyczny.
Doskonałym przykładem zastosowania tej technologii jest rejestr diamentów Everledger. Polega on na przypisaniu każdemu diamentowi unikatowego numeru oraz wprowadzeniu go do rejestru w technologii blockchain. Każdy zarejestrowany w ten sposób diament posiada swój „cyfrowy paszport", który umożliwia sprawdzenie jego pochodzenia, a także śledzenie historii transakcji z nim związanych. Ułatwia to wykrywanie nielegalnego handlu czy działań przestępczych związanych z obrotem tymi diamentami.
Śledzenie dostaw towarów
Możliwe zastosowanie blockchain obejmuje zorganizowane zarządzanie towarami. W 2016 r. na Szanghajskim Tygodniu Mody marka Babyghost umożliwiła weryfikację pochodzenia jej produktów za pomocą aplikacji na smarfony w technologii blockchain. Osoby biorące udział w pokazie mogły zeskanować chip na ubraniach i akcesoriach, aby otrzymać interaktywną informację o tym, gdzie i przez kogo został zaprojektowany dany towar i jakie metody wykorzystano do jego produkcji. Technologia ta pozwoliła na zweryfikowanie kolekcji ubrań w rejestrze za pomocą komunikacji bliskiego zasięgu, która pozwala urządzeniom komunikować się ze sobą po zbliżeniu lub skanując kod QR na etykiecie.