Produkcja i eksport AGD rozwijają się pełną parą

Branża AGD nadal się szybko rozwija, ale oznacza to nie tylko nowe fabryki. Rocznie inwestuje w Polsce ponad 1 mld zł, również w centra R&D, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne.

Publikacja: 29.01.2020 21:00

Produkcja i eksport AGD rozwijają się pełną parą

Foto: Bloomberg

2019 r. był kolejnym udanym okresem, jeśli chodzi o producentów kuchni, lodówek czy pralek. Z danych branżowej organizacji producentów AGD – czyli APPLiA Polska – wynika, że z taśm produkcyjnych zjechało 23,5 mln dużego AGD, czyli o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Wliczając w to małe AGD, czyli odkurzacze czy roboty kuchenne, produkcja wyniosła 26,6 mln sztuk. W Polsce działa już 31 fabryk, w których powstaje wyposażenie gospodarstwa domowego. Branża może się pochwalić 15 mld inwestycji, w tym 3 mld zł w latach 2017–2019.

– Jesteśmy numerem jeden w Europie i gdyby każda inna branża zachowywała się w ten sam sposób, cały nasz przemysł byłby liderem – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny APPLiA Polska. – To nie są żadne montownie, powstają u nas nowoczesne zakłady, a także wiele innych projektów – dodaje.

Branża podaje, że przemysł AGD inwestuje w Polsce rocznie ponad 1 mld zł w najnowsze fabryki, ale i w centra R&D, centra biznesowe, logistyczne, zakupowe oraz IT. Dzięki temu nasz kraj umacnia swoją pozycję lidera w produkcji AGD w UE, wytwarzając już ponad 50 proc. całej unijnej produkcji pralek, suszarek oraz zmywarek. Trzy główne zagłębia branży to Dolny Śląsk, Łódź z Radomskiem oraz wielkopolskie Wronki.

Ogółem 40 proc. AGD w Europie powstaje w Polsce. W kategorii pralki i suszarki oraz zmywarki to już nawet połowa europejskiej produkcji.

Wartość produkcji sprzedanej AGD wzrosła w 2019 r. o 1 mld zł – do 22 mld zł. W tym samym czasie zatrudnienie bezpośrednie zwiększyło się do 30 tys. osób. Z uwzględnieniem łańcucha dostaw przemysł AGD zatrudnia pośrednio ponad 100 tys. osób w Polsce. Około 85 proc. polskiej produkcji trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski. Eksport w 2019 r. wzrósł 10 proc. – do 18,5 mld zł, a Polska wyeksportowała 20 mln sztuk dużego AGD. Z kolei import warty jest tylko 3 mld zł. Najwięcej pochodzi z Chin (28 proc.), ale także z Niemiec i Turcji.

W Polsce działają już od lat czołowi producenci AGD na świecie i wszyscy rozwijają skalę swojej działalności w naszym kraju. – W 2019 r. otworzyliśmy Centrum R&D, w którym będziemy pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami, testować je, a następnie wdrażać. W największej w Europie fabryce zmywarek (otwarcie w 2019 r.) będziemy produkować urządzenia z technologią Home Connect, która pozwala na zdalne zarządzenie sprzętem z poziomu telefonu – mówi Krzysztof Nagodziński, członek zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego. Firma podkreśla, że w nowej fabryce zmywarek planuje zwiększać moce produkcyjne, aby osiągnąć poziom 3 mln urządzeń rocznie.

– 2019 r. przyniósł kilkuprocentowy wzrost rynku dużego AGD. Segment do zabudowy rozwijał się szybciej niż cały rynek – mówi Krzysztof Kudlek, dyrektor generalny Electrolux Polska. – To sygnał, że konsumenci nie kierują się wyłącznie ceną, lecz w coraz większym stopniu poszukują innowacyjnych i intuicyjnych produktów, które z jednej strony ułatwiają im życie na co dzień, a z drugiej zużywają niewiele energii i wody – dodaje.

Rozwijane również będą sektory, które na naszym rynku pod względem sprzedaży nadal są niszowe – ale to polskie zakłady zaopatrują w np. suszarki do ubrań całą Europę.

– 2019 był dla nas ważny ze względu na dalszy rozwój fabryki suszarek w Łodzi oraz rozpoczęcie prac nad nową platformą produkcyjną kuchenek wolno stojących – również w Łodzi – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Polska. – To będą dla nas również najważniejsze tematy w 2020 r. Liczymy, że dzięki temu nasze produkty będą jeszcze bardziej konkurencyjne nie tylko na ciągle rozwijającym się rynku polskim, lecz przede wszystkich w większości krajów europejskich, do których nasze urządzenia wytwarzane w Polsce trafiają – dodaje.

Nasz rynek się zmienia, kuchnie stają się coraz bardziej otwarte, widać wyraźnie modę na gotowanie, co przekłada się także na rodzaj i cenę kupowanego sprzętu.

Handel
To początek końca The Body Shop? Firma zbankrutowała na kolejnym rynku
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Wolne w Wigilię dzieli Polaków
Handel
Studenac idzie na giełdę. Wiemy, ile może sięgnąć wartość IPO
Handel
Politycy pomogli sklepowym złodziejom
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Handel
Nowy trend – zakupy po sąsiedzku, ale online
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni