Artykuł opracowany przez Ambasadę Królestwa Niderlandów w Warszawie.
Nowe przepisy wprowadzone na podstawie znowelizowanej unijnej Dyrektywy o delegowaniu pracowników obowiązują od dn. 30 lipca br. Zawierają one szereg dodatkowych regulacji związanych z delegowaniem pracowników do pracy w Holandii. Celem wprowadzonych zmian jest zapewnienie równych szans pracownikom na unijnym rynku pracy, a także ochrona praw pracowników delegowanych. Niniejsza nowelizacja zagwarantuje każdemu pracownikowi jednakowe wynagrodzenie za tę samą pracę na tym samym stanowisku.
Różni pracodawcy – różne warunki pracy
Delegowania, o którym mowa, dokonują pracodawcy zagraniczni, a zatem firmy zatrudniające pracowników lub agencje pracy tymczasowej. Znowelizowana ustawa przewiduje istotne zmiany w zakresie katalogu gwarantowanych warunków zatrudnienia. Zakres tego katalogu zależy jednak od rodzaju działalności prowadzonej przez delegującego pracodawcę.
Jak wspomniano wcześniej, istotne jest, jaką działalność prowadzi pracodawca zagraniczny. Pracodawca prowadzący firmę zobowiązany jest zapewnić swoim pracownikom czasowo oddelegowanym do Holandii „podstawowe" warunki zatrudnienia przewidziane w holenderskim prawie pracy oraz w powszechnie wiążących postanowieniach układów zbiorowych pracy (CAO) podczas pierwszych 12 miesięcy oddelegowania pracownika. Obejmują one prawo do płacy minimalnej, uregulowań w zakresie pracy oraz dostatecznej liczby godzin wypoczynku, urlopu, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz równego traktowania. Okres zapewnienia wyłącznie „podstawowego" katalogu warunków zatrudnienia może być przedłużony do 18 miesięcy, jeśli decyzją pracodawcy zagranicznego delegowanie na okres 12 miesięcy przedłużono do 18 miesięcy.
Po tym czasie pracodawca zagraniczny musi zapewnić pracownikowi pracę na warunkach „rozszerzonych". Pracodawca prowadzący agencję pracy tymczasowej katalog ten musi zapewnić pracownikom znacznie wcześniej, od pierwszego dnia ich pracy.