Materiał Partnera: AUTOPAY
W 2024 roku udział e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wyniósł 8,9 proc., co oznacza niewielki wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, wynika z danych KIG. Ostatnie lata, a szczególnie okres pandemii, przyspieszyły cyfryzację handlu, przynosząc wiele udogodnień dla klientów. Sprzedawcy internetowi mierzą się jednak z takimi wyzwaniami, jak rosnące koszty działalności czy konkurencja ze strony zagranicznych, głównie chińskich, platform.
Wyraźny wzrost, ale także wyzwania
Według raportu PwC w latach 2024–2028 polski rynek e-commerce będzie rosnąć 8 proc. rocznie. Choć średnia wartość zakupów w Polsce jest wciąż poniżej średniej unijnej, autorzy raportu zauważają potencjał wzrostu.
Dostrzec można jednak pewne wyzwania, takie jak choćby niższa siła nabywcza konsumentów w związku z utrzymującą się inflacją. Rosnące ceny sprawiają, że część Polek i Polaków może zrezygnować z zakupów online. Według ostatniego badania Autopay połowa respondentów wskazuje, że wydatki gospodarstwa domowego są większe niż rok wcześniej.
Patrząc na sytuację e-sklepów, istotne są także rosnące ceny energii czy kosztów logistyki. – Rośnie także konkurencja, która jest sporym wyzwaniem dla wielu średnich i małych podmiotów operujących w e-handlu. Rozumiejąc to, jako Autopay wspieramy sklepy internetowe w prowadzeniu sprzedaży online, oferując usługi dodatkowe we współpracy z naszymi partnerami lub nasze własne, jak usługi marketingowe, prawne, finansowe czy usługi monitorujące stan techniczny sklepu internetowego. Dla wielu małych i średnich firm, które nie mają wystarczających zasobów, by samodzielnie wdrożyć takie rozwiązania, to jest ważny element prowadzenia działalności online – mówi Marcin Adamczyk, zarządzający Business Unitem SME w Autopay.
Również wykorzystanie sztucznej inteligencji, jak wskazują eksperci PwC, to bardzo istotny trend technologiczny w e-commerce. Chodzi między innymi o chatboty, automatyzację w tworzeniu opisów produktów czy hiperpersonalizację. Nie bez powodu już co druga osoba ankietowana w badaniu Autopay, wskazała, że dostrzega wpływ wykorzystywania AI na życie codzienne właśnie w trakcie zakupów.
Lokalne czy zagraniczne?
E-commerce w Polsce to liczne małe i średnie sklepy online, ale także duże platformy. Według najnowszego badania Mediapanel za styczeń i luty 2025, najpopularniejszą z nich jest polskie Allegro. Na drugim miejscu znalazło się chińskie Temu, a podium zamyka Media Markt. Allegro znalazło się na pierwszym miejscu również w przypadku spontanicznej znajomości platform, wyprzedzając OLX – wynika z raportu Gemiusa.
– Zagraniczne platformy, szczególnie azjatyckie, są wyzwaniem dla sklepów online. Oferują szeroki asortyment i niskie ceny. To może osłabiać mniejsze e-sklepy, które w tej sytuacji powinny przekonać swoich odbiorców lokalnymi markami towarów i usług, ale też najwyższym poziomem obsługi i wygody zakupów internetowych, np. poprzez umożliwienie korzystania z szerokiego wachlarza płatności. W końcu aż 60 proc. konsumentów zdarzyło się zrezygnować z zakupu ze względu na brak dogodnej formy płatności – mówi Marcin Adamczyk z Autopay.
Klienci oczekują dobrych cen i wygody
Badania Autopay realizowane cykliczne od kilku lat pokazują, że kluczowym aspektem podczas wyboru produktu jest jego cena. O ile znaczenie ceny nieco spadło w porównaniu z 2023 rokiem, o tyle wciąż jest ona ważna dla trzech czwartych konsumentów. Widoczne jest za to większe znaczenie wygody oraz oferowana metoda i koszt dostawy (wzrost o 18 pkt proc. w porównaniu z danymi sprzed dwóch lat).
Polscy konsumenci coraz większą wagę przykładają do wiarygodności. – Chodzi nie tylko o znaczenie wiarygodności sklepu, ale też operatora płatności online. W ciągu dwóch lat wskaźniki urosły odpowiednio o 16 i 9 pkt proc. – wskazuje ekspert Autopay.
Płatności motorem napędowym e-commerce
60 proc. Polek i Polaków, płacąc za zakupy w internecie, używa BLIK-a. Na drugim miejscu znajdują się szybkie przelewy bankowe obsługiwane przez operatorów płatności (45 proc.). Stopniowo rośnie też popularność płatności kartą (z 33 do 37 proc.), płatności odroczonych (z 8 do 12 proc.), a także Apple Pay (z 4 do 7 proc.).
– Istotny w tym przypadku jest także wiek badanych. Im młodsza osoba badana, tym częściej wskazywała BLIK-a. Młode osoby chętniej też korzystają z portfeli cyfrowych, takich jak Google Pay i Apple Pay. Szeroka oferta płatności pozwala dotrzeć do każdej grupy odbiorców i zapobiega porzucaniu koszyków – mówi Marcin Adamczyk z Autopay.
Materiał Partnera: AUTOPAY