Biznes zanurzony w nowych technologiach

Narzędzia IT odgrywają kluczową rolę w rozwoju e-commerce. Przyspieszają obsługę i logistykę oraz pozwalają lepiej dopasować ofertę do potrzeb odbiorcy.

Publikacja: 28.03.2025 01:42

Już prawie jedna trzecia firm z branży produkcyjnej zakończyła wdrażanie rozwiązań opartych na AI, ale to przedstawiciele sektora handlowego najczęściej wskazują, że ta technologia przyniosła im zamierzone korzyści – wynika z badania EY.

Szczególnie mocną zależność od nowych technologii widać w e- commerce. – Technologia rządzi dzisiejszym biznesem, a e-commerce nie jest tu wyjątkiem, od coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji po magazyny wyposażone w roboty autonomiczne – komentuje Emil Walczak, dyrektor generalny BaseLinker Polska. Dodaje, że dobrze skonfigurowany system e-commerce działa jak dodatkowy pracownik, co jest nie do przecenienia w przypadku firm borykających się z trudnościami w rekrutacji ekspertów.

Istotnym trendem jest automatyzacja procesów – zarówno tych bardziej złożonych, wspierających realizację strategii omnichannel, jak i codziennych, umożliwianych przez coraz łatwiej dostępne narzędzia sztucznej inteligencji. Przedstawiciele branży wskazują, że powstaje coraz więcej gotowych rozwiązań, które stają się „asystentami” usprawniającymi codzienne operacje, od zarządzania zapasami po obsługę zwrotów czy prowadzenie precyzyjnych kampanii marketingowych.

Z badania Mastercard wynika, że w porównaniu z 12 innymi europejskimi krajami Polacy plasują się w czołówce, jeśli chodzi o zakupy internetowe. Przeciętnie Polak kupuje w sieci ponad pięć pozycji miesięcznie. Jednocześnie, częściej niż respondenci z innych krajów, irytuje się, gdy jest proszony o podanie zbyt wielu danych podczas finalizowania zakupów. Co trzeci porzuca z tego powodu koszyk.

Potrzeba uproszczenia zakupów idzie w parze z coraz większym zaawansowaniem technologicznym całego ekosystemu e-handlu. Mowa o płatnościach czy logistyce.

Zgodnie z danymi Transport Intelligence globalna wartość usług logistycznych realizowanych na rzecz e-handlu w 2024 r. wzrosła o ponad 10 proc. Tak wysokie tempo powinno się utrzymać również w kolejnych latach. Trudno sobie wyobrazić sprawną logistykę bez narzędzi bazujących na nowych technologiach, w tym na sztucznej inteligencji. Ich zastosowanie jest szerokie. Przykładem mogą być algorytmy analizujące potężne ilości danych, dotyczących ostatniej mili. Jak podkreśla Damian Siusta odpowiadający za rozwój Postis w Polsce, odpowiednie algorytmy są w stanie w ułamku sekundy zweryfikować wiele różnych czynników i na przykład dobrać najlepszą opcję dostawy, co pozwala oszczędzić czas i obniżyć koszty. – A wiemy, że ostatnia mila jest kluczowa dla klienta końcowego i stanowi największy koszt całej logistyki – podkreśla ekspert.

Nowe technologie są też niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa transakcji, co ma niebagatelne znacznie wobec rosnącej aktywności hakerów. Stanowi ona jedno z kluczowych wyzwań dla biznesu. Aż 83 proc. firm miało w 2024 r. przynajmniej jeden incydent związany z cyberbezpieczeństwem, co oznacza wzrost o 16 pkt proc. względem poprzedniego roku. Wyciek danych za pośrednictwem złośliwego oprogramowania wyprzedził kradzież danych poprzez phishing w rankingu największych cyberzagrożeń – wynika z badania KPMG. Liczba ataków rośnie niezależnie od wielkości firmy, a najwyższą dynamikę widać wśród dużych przedsiębiorstw. Wzrost lub znaczny wzrost intensywności ataków zauważyło 55 proc. z nich wobec 38 proc. firm średnich i 40 proc. małych.

W e-commerce zagrożenie cyberatakami dotyczy zarówno firm sprzedających przez internet, jak i ich klientów. Aktywność hakerów zaczęła rosnąć szczególnie mocno po pandemicznym 2020 r. Z danych CERT wynika, że w 2021 r. ponad 5-krotnie w stosunku do poprzedniego roku wzrosła liczba incydentów cyberbezpieczeństwa związanych z oszustwami na najpopularniejszych polskich portalach zakupowych. W 2022 r. była już niemal 7-krotnie wyższa.

Już prawie jedna trzecia firm z branży produkcyjnej zakończyła wdrażanie rozwiązań opartych na AI, ale to przedstawiciele sektora handlowego najczęściej wskazują, że ta technologia przyniosła im zamierzone korzyści – wynika z badania EY.

Szczególnie mocną zależność od nowych technologii widać w e- commerce. – Technologia rządzi dzisiejszym biznesem, a e-commerce nie jest tu wyjątkiem, od coraz szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji po magazyny wyposażone w roboty autonomiczne – komentuje Emil Walczak, dyrektor generalny BaseLinker Polska. Dodaje, że dobrze skonfigurowany system e-commerce działa jak dodatkowy pracownik, co jest nie do przecenienia w przypadku firm borykających się z trudnościami w rekrutacji ekspertów.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Polski rynek e-commerce nie zwalnia mimo przeciwności
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Analizy Rzeczpospolitej
Bezpieczna migracja – sposób na rozwój i skalowanie sklepu internetowego
Analizy Rzeczpospolitej
Handel coraz bardziej przenosi się do sieci. To długofalowy trend
Analizy Rzeczpospolitej
Wynagrodzenia rosną, a w domowym budżecie brakuje pieniędzy
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Analizy Rzeczpospolitej
Rynek re-commerce rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście