Przeszukanie w siedzibie firmy w ramach wspólnej akcji urzędników UOKIK z udziałem policji? Podejrzenia o zmowę cenową? To pierwszy taki przypadek w polskiej branży kosmetycznej –twierdzą jej przedstawiciele. – Nie przypominam sobie postępowania UOKIK w sprawie praktyk antykonkurencyjnych wobec producenta kosmetyków – dodaje Lidia Lewandowska, szefowa branżowego portalu Wirtualne Kosmetyki.
To nie jedyny powód poruszenia w branży urody, jakie wywołał piątkowy komunikat UOKIK o przeszukaniu w siedzibie Nesperty – firmy, która z marką Semilac jest w ścisłej czołówce rynku hybrydowych lakierów do paznokci (utwardzalnych za pomocą specjalnych lamp). Nie bez znaczenia jest też sam rynek tych tzw. hybryd – bardzo trwałych i kilkukrotnie droższych od tradycyjnych lakierów.
Amerykańskie kariery
W ostatnich latach sprzedaż hybryd rosła w Polsce w dwucyfrowym tempie, dawno już nie widzianym w innych segmentach branży kosmetycznej. W zeszłym roku ich rynek wyceniany był już na około 700 mln zł.
Jak to możliwe, skoro według firmy badawczej Euromonitor International sprzedaż detaliczna lakierów wyniosła w ub. roku ok. 405 mln zł, a wraz z innymi produktami do paznokci sięgała 740 mln zł? Kluczem jest sprzedaż produktu w połączeniu z usługą manicure, która odpowiada za większość rynku hybryd.
Szybki wzrost to także szybkie kariery firm, które w odpowiedniej chwili z odpowiednią ofertą dotarły do polskich klientek. O ile jeszcze na początku tej dekady, gdy lakiery hybrydowe były u nas mało znaną nowinką, królowały produkty z importu, to teraz w hybrydowym biznesie rządzą polskie marki i krajowe firmy. Czołówka rynku to trzy rodzinne firmy – młode, lecz prowadzone przez przedsiębiorców ze sporym doświadczeniem w branży i z globalnymi ambicjami.