Reklama
Rozwiń

Niemiecka narada w sprawie diesli. Co postanowi Merkel?

Angela Merkel pokieruje w niedzielę 23 września naradą na wysokim szczeblu, czy wymagać od sektora motoryzacji kosztownego instalowania w starszych dieslach podzespołów zmniejszających skażenie powietrza w miastach.

Aktualizacja: 22.09.2018 09:44 Publikacja: 22.09.2018 09:36

Niemiecka narada w sprawie diesli. Co postanowi Merkel?

Foto: 123RF

Do tego spotkania dochodzi, gdy zbliża się termin końca września ustalony przez panią kanclerz znalezienia rozwiązania, zapobiegającego ogłaszaniu przez miasta zakazu wjazdu dla starszych diesli. Tygodnik „Der Spiegel” poinformował ponadto, że A. Merkel jest za instalowaniem takich podzespołów, co będzie kosztować po kilka tysięcy euro od pojazdu. Tygodnik podał bez powoływania się na źródła, że Merkel zleciła ministrowi transportu przygotowanie projektu ustawy, która pozwoli uniknąć zakazu wjazdu do miast pojazdom spełniającym normę Euro-5.

Minister transportu Andreas Scheuer jest z kolei zwolennikiem zachęt dla użytkowników starych diesli, aby zmieniali je na nowsze i w ten sposób zmniejszali łączną emisję spalin wszystkich pojazdów jeżdżących po drogach.

Polityka wyborcza odgrywa ważną rolę w tej debacie, bo CSU Scheuera stoi wobec perspektywy najgorszego od kilkudziesięciu lat wyniku w Bawarii, w kraju związkowym, w którym rządzi, gdzie znajdują się BMW i Audi.

Hesja ma również wybory w październiku i jej premier Volker Bouffier należący do CDU pani kanclerz chce doprowadzić do zniesienia sądowego zakazu wjazdu starszych diesli do Frankfurtu od lutego 2019. Hesja złożyła w piątek 21 września wniosek w Bunderacie postulujący instalowanie nowych podzespołów w starych dieslach. — Chcemy, by rząd federalny stworzył warunki do unowocześniania pojazdów z dieslami na koszt producentów. To najlepszy sposób uniknięcia zakazów wjazdu do miast — stwierdził przed debatą w Berlinie.

Inne kraje związkowe są za jakąś formą podzielenia się tym problemem, ale wszystkie zgadzają się, że koszt instalowania nowych podzespołów nie powinien spaść na posiadaczy pojazdów, których wartość odsprzedażna spadła po skandalu Dieselgate.

BMW odmówił skomentowania tego, Daimler nie zareagował, a rzecznik Volkswagena, do którego należy Audi powiedział, że branie pod uwagę czysto technicznych faktów jest złym rozwiązaniem unowocześniania diesli.

Biznes
Czy Elon Musk chce zdobyć tajne technologie?
Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku