Mamy w Polsce dojrzały rynek doradztwa podatkowego – to częste stwierdzenie wśród liderów firm biorących udział w rankingu „Rzeczpospolitej”. I najczęściej wskazują na to, że klienci mają duży wybór. Bo na rynku są zarówno międzynarodowi giganci, duże krajowe firmy z silnymi zespołami oraz mnóstwo mniejszych, będących często biurami rachunkowymi.
Największe firmy według liczby doradców podatkowych — ZOBACZ WYNIKI RANKINGU
Klient może zatem przebierać i wybierać, zwłaszcza że ogólna liczba doradców podatkowych w Polsce wynosi ok. 9 tys. (tak podaje ich samorząd zawodowy). Jednak ubiegły rok nie był łatwy. Rosły koszty funkcjonowania kancelarii, m.in. z powodu presji płacowej ze strony pracowników. Do tego dochodziła presja cenowa ze strony klientów. W rezultacie niewiele firm biorących udział w rankingu wykazało w ubiegłym roku znaczący przyrost zatrudnionych osób z uprawnieniami do doradztwa podatkowego.
Młodzi garną się do zawodu
Niektóre firmy przyznają, że zwiększały zatrudnienie, ale niższym kosztem, zatrudniając młodych pracowników dopiero rozpoczynających karierę w zawodzie i jeszcze niemających uprawnień doradcy podatkowego.
Jedną z kancelarii, która inwestuje w młodzież, a przy tym wykazała w ubiegłym roku około 30-proc. wzrost przychodów, jest warszawska Arena Tax. Jak przyznaje jej partner zarządzająca Aneta Saramak, w ostatnich latach jej firma przeszła transformację wewnętrzną, aby rozwijać kolejne usługi, a do marca br. liczba pracowników merytorycznych wzrosła o 30 proc. i w całej grupie Arena przekroczyła 100 osób (choć liczba osób z uprawnieniami doradcy podatkowego się nie zwiększyła). – Widzimy duże zainteresowanie młodych osób pracą w podatkach. W 2023 r. uruchomiliśmy dla nich dodatkowy, drugi w trakcie roku program stażowy. Niemal w stu procentach stażyści pozostają u nas w firmie – przyznaje Aneta Saramak.