Michał Fijoł wrócił na stanowisko prezesa LOT. I będzie miał pełne ręce roboty

Rada nadzorcza LOT wybrała Michała Fijoła na prezesa. Tę posadę stracił 26 listopada 2024 r. Czyli w dniu, kiedy zaczęła się konsolidacja aktywów lotniczych, które przeszły z Ministerstwa Aktywów Państwowych do Ministerstwa Infrastruktury.

Publikacja: 12.02.2025 05:17

Michał Fijoł wrócił na stanowisko prezesa LOT. I będzie miał pełne ręce roboty

Foto: materiały prasowe

„W dniu 10 lutego 2025 r. rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. zakończyła postępowanie kwalifikacyjne prowadzone w przedmiocie wyboru prezesa zarządu Spółki i podjęła uchwałę o powołaniu z dniem 11 lutego 2025 r. na to stanowisko pana Michała Fijoła”  czytamy w oficjalnej informacji rady nadzorczej przewoźnika. Wynika z niej również, że nadal prowadzone jest postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko członka zarządu ds. finansowo-ekonomicznych. W kierownictwie LOT bez zmian pozostaje Dorota Dmuchowska, odpowiadająca za sprawy operacyjne.

Teraz czekanie na nowy zarząd PGL

„Dzień bardzo dobry”  tak witali się we wtorek 11 lutego rano pracownicy LOT, po tym jak na rynku ukazała się informacja o – już pewnym – powrocie na stanowisko prezesa spółki Michała Fijoła.

 Nareszcie będzie spokój i możemy normalnie pracować, bez zastanawiania, co jeszcze traumatycznego może się wydarzyć . Jest jeszcze sprawa nowych władz w Polskiej Grupie Lotniczej, ale chcemy wierzyć, że i tutaj wszystko ułoży się jak trzeba  mówiła „Rzeczpospolitej” Lidia Grzegorzewicz, szefowa związku OPZZ Konfederacja Pracy, największej organizacji, w której zrzeszony jest personel pokładowy. Kiedy Michał Fijoł został odwołany, związkowcy murem stanęli w jego obronie. Na wyniki konkursu na nowe kierownictwo PGL trzeba będzie poczekać jeszcze przynajmniej dwa tygodnie.

W Locie oczekiwane jest teraz przyspieszenie. Rewolucja nie jest potrzebna

 Potrzebne jest szybkie zamknięcie kwestii personalnych także w Polskiej Grupie Lotniczej i takie ułożenie jej relacji z LOT, żebyśmy mieli spokój w rodzinie lotniczej i współdziałanie w realizacji strategii przewoźnika. Rewolucji żadnej nie trzeba przeprowadzać, po prostu realizować strategię krok po kroku  uważa Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR, ekspert rynku lotniczego.

Ale pojawiły się nowe problemy, które jeszcze na jesieni 2024 r. nie były tak wyraziste.

 Patrząc na kolejny ruch Lufthansy w Łotwie i przyspieszające procesy konsolidacji w Europie, nie bałbym się także rozmowy o tym, jaka jest przyszłość właścicielska LOT. Wiem, że każdy unika jak diabeł święconej wody tematu prywatyzacji firmy, ale warto dla dobra LOT zastanowić się, czy mamy tylko biernie przyglądać się temu, co się w Europie dzieje, czy też dla wzmocnienia spółki szukać docelowego miejsca na mapie europejskich grup lotniczych dodaje Adrian Furgalski.

Zdaniem Dominika Sipińskiego, redaktora naczelnego firmy analitycznej ch-aviation, najważniejszym zadaniem dla LOT i nowego-starego prezesa jest teraz powrót do negocjacji z producentami samolotów i leasingodawcami.  Z pewnością fakt, że prezes jest ciągle ten sam, ułatwi te rozmowy. Ponieważ Michał Fijoł nigdy nie przestał pełnić funkcji zarządczej, to nie nastąpił jakiś dramatyczny zwrot. Dobrze, że firma ma teraz prezesa „na pełen etat”, który może nie tylko prowadzić negocjacje, ale i je potencjalnie sfinalizować umową – uważa Dominik Sipiński.

Chodzi tutaj o wybór samolotu regionalnego. LOT zamierza kupić 84 takie maszyny, a oferty złożyły Airbus oferujący A220 oraz Embraer ze swoim najnowszym modelem E-2. Według wszystkich zapowiedzi decyzja, której podjęcie przeciągnęło się o kilka miesięcy, ma zostać podjęta jeszcze w pierwszym kwartale 2025 r., czyli zostało ok. półtora miesiąca.

Niepotrzebne jesienne zamieszanie

Fijoł został odwołany przez poprzednią radę nadzorczą 26 listopada 2024 r. i zbiegło się to w czasie z decyzją premiera Donalda Tuska o przeniesieniu LOT spod nadzoru Ministerstwa Aktywów Państwowych do Ministerstwa Infrastruktury.

A potem wydarzenia potoczyły się bardzo dynamicznie. Stanowiska stracili dwaj członkowie zarządu LOT: odpowiadający za sprawy korporacyjne Jerzy Kurella i Piotr Karnkowski, odpowiadający za sprawy finansowo-ekonomiczne (obaj wygrali konkursy na swoje stanowiska w połowie listopada 2024 r.). 

Pojawiły się także informacje, że decyzja rady nadzorczej o odwołaniu prezesa mogła być nielegalna z powodu zbyt małej liczby członków rady uczestniczących w głosowaniu. Bo o jej obradach nie wszyscy z nich zostali poinformowani. Sugerowano więc, że prezes LOT stracił stanowisko niezgodnie z prawem.

Ministerstwo Infrastruktury jednak uznało, że emocje, jakie towarzyszyły całej sprawie, powinny zostać wychłodzone, i dla całkowitej przejrzystości zdecydowano się na ogłoszenie konkursu na prezesa.

3 grudnia 2024 r., na trzy miesiące  czyli nie dłużej niż do początku marca  na stanowisko prezesa (jako p.o.) powołany został wtedy Tomasz Ludwicki, a Michał Fijoł pozostał w spółce jako prokurent.

Konkurs na nowego prezesa został ogłoszony 31 grudnia 2024 r., chętni na stanowisko prezesa mieli czas na zgłoszenie swoich kandydatur do 17 stycznia 2025 r. Rozmowy z nimi zakończyły się 23 stycznia.

Mimo dość wyśrubowanych wymagań zgłosiło się aż 15 chętnych, w tym sam Michał Fijoł, a oprócz niego były prezes LOT Rafał Milczarski, były prezes PAŻP Janusz Janiszewski, Joanna Vilolante-Kacprzak, a także Artur Zawadowski, który wszedł do rady nadzorczej LOT w lipcu 2024 r. i został jej prezesem, a odwołany z niej został 29 listopada po tym, jak stanowisko stracił Michał Fijoł.

„W dniu 10 lutego 2025 r. rada nadzorcza Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. zakończyła postępowanie kwalifikacyjne prowadzone w przedmiocie wyboru prezesa zarządu Spółki i podjęła uchwałę o powołaniu z dniem 11 lutego 2025 r. na to stanowisko pana Michała Fijoła”  czytamy w oficjalnej informacji rady nadzorczej przewoźnika. Wynika z niej również, że nadal prowadzone jest postępowanie kwalifikacyjne na stanowisko członka zarządu ds. finansowo-ekonomicznych. W kierownictwie LOT bez zmian pozostaje Dorota Dmuchowska, odpowiadająca za sprawy operacyjne.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Rząd sypnie miliardami na rozbudowę infrastruktury transportowej
Transport
Unia szuka sposobu na zatrzymanie starych tankowców floty cieni Putina
Transport
Michał Fijoł wrócił na stanowisko prezesa LOT-u. Koniec politycznej tragifarsy
Transport
Czekanie na prezesa LOT. Zamieszanie ze szkodą dla spółki
Transport
Będą zakłócenia w podróżach. Strajk w Brukseli, kłopoty pilotów Finnaira