Tesla postanowiła się bronić. Alarmuje, że cła są dla niej niekorzystne

Donald Trump powinien bardziej wnikliwie analizować efekty chaotycznie nakładanych ceł — zaapelował koncern Elona Muska w liście do Jamiesona Greera, amerykańskiego przedstawiciela ds. handlu (USTR). To osoba, która w USA prowadzi wszystkie negocjacje handlowe.

Publikacja: 14.03.2025 14:17

Tesla popiera cła, ale nie wtedy, gdy jej szkodzą

Tesla popiera cła, ale nie wtedy, gdy jej szkodzą

Foto: REUTERS/Kevin Lamarque

List nie został podpisany, jest jednak mało prawdopodobne, żeby była to samowolka menedżerów Tesli podjęta bez wiedzy Elona Muska.

Tesla popiera cła, ale nie wtedy, gdy jej szkodzą

W liście datowanym 11 marca czytamy: „Jako amerykański producent i eksporter Tesla wnioskuje do przedstawiciela ds. handlu o złagodzenie wpływu niektórych posunięć, które mają być reakcją na nieuczciwe praktyki handlowe. Tesla szanuje i popiera wagę uczciwej wymiany handlowej. Jednakże ocena, jakiej dokonuje USTR, powinna brać pod uwagę także interesy firm eksportujących ze Stanów Zjednoczonych”.

Czytaj więcej

Wojna handlowa nabiera tempa. Trump grozi UE gigantycznymi cłami na wino

Producent samochodów elektrycznych w liście przypomina jednocześnie, że już poprzednie działania USA z nakładaniem ceł przyniosły niekorzystne efekty w postaci natychmiastowej reakcji ukaranych partnerów handlowych i nałożenie ceł na auta importowane przez te kraje.

W cytowanym liście Tesla podkreśla jeszcze, że w przeszłości podwyżki ceł spowodowały wzrost kosztów produkcji motoryzacyjnej w USA, a auta - także w eksporcie - podrożały. Zdaniem jego autorów biuro USTR powinno poszukać możliwości uniknięcia przez firmy z USA niekorzystnych skutków planowanych ceł. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy krajowe łańcuchy dostaw mają ograniczone możliwości, dotyczy to przede wszystkim aut elektrycznych i baterii litowo-jonowych. „Niektórych komponentów w USA po prostu nie ma” — podkreślają autorzy listu.

Czytaj więcej

200-procentowe cła Trumpa na wino z Europy wykończą amerykańskie firmy

Czy akcja Tesli mająca na celu ograniczenie ceł się powiedzie?

Niewykluczone, że tak. Tesla wydaje się firmą szczególnie bliską sercu prezydenta USA. Już w ostatni wtorek Donald Trump udzielił wsparcia firmie Elona Muska i zapowiedział, że kupi dwie Tesle — Cybertrucka dla ulubionej wnuczki, Kai, która właśnie skończyła 17 lat oraz Model S. To drugie auto ma być do dyspozycji pracowników Białego Domu, bo sam Donald Trump, jako prezydent USA, nie ma prawa prowadzenia samochodu.

Donald Trump zachęca do kupowania samochodów Tesla

Donald Trump zachęca do kupowania samochodów Tesla

Foto: Andrew Harnik/Getty Images/AFP

Ta akcja pomogła notowaniom Tesli tylko na kilka godzin. Po wzroście o 3 proc., akcje zaczęły ponownie tanieć. Od początku stycznia 2025 r. akcje firmy staniały już o 45 proc. Jest to przede wszystkim efektem nieodpowiedzialnej polityki i niezrównoważonych wypowiedzi „pierwszego kumpla” prezydenta USA — Elona Muska, który spolaryzował amerykańskie społeczeństwo.

Tesla jest ważnym graczem na rynku amerykańskim. Zatrudnia w kraju 70 tys. osób. W zakładach we Fremont w Kalifornii produkuje i auta i baterie litowo-jonowe, ma także fabryki w Austin w Texasie, w Sparks w Nevadzie, w Buffalo w stanie Nowy Jork, w Brooklyn Park w Minnesocie oraz w Grand Rapids w stanie Michigan.

List nie został podpisany, jest jednak mało prawdopodobne, żeby była to samowolka menedżerów Tesli podjęta bez wiedzy Elona Muska.

Tesla popiera cła, ale nie wtedy, gdy jej szkodzą

Pozostało jeszcze 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
200-procentowe cła Trumpa na wino z Europy wykończą amerykańskie firmy
Handel
Duża sieć handlowa pomoże rozróżnić produkty z USA. Klienci masowo je bojkotują
Handel
Wojna handlowa nabiera tempa. Trump grozi UE gigantycznymi cłami na wino
Handel
Allegro zaczyna dopieszczać inwestorów. Ponad miliard na skup akcji
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Handel
UE uderza karnymi cłami w stany popierające Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń