Zobowiązania dotyczące działań zaradczych mających zapewnić zdrową konkurencję wysłano do pionu konkurencji Komisji Europejskiej, warunki ekonomiczne nie uległy zmianie wobec porozumienia z maja 2023, a ostateczny podpis ministra gospodarki Giancarlo Giorgettiego na dokumencie negocjowanym z Brukselą pozwolił dotrzymać ostatecznego terminu 11 listopada o północy wysłania do KE pakietu działań zaradczych — podała AFP i prasa francuska.
W maju 2023 strony ustaliły, że Lufthansa przejmie początkowo za 325 mln euro 41 proc. udziałów w ITA Airways, z opcją w drugim etapie kupna 49 proc. także za 325 mln euro i docelowo przejęcia całości w średnim terminie. Bruksela zgodziła się na to, ale zażądała od obu przewoźników ograniczenia liczby lotów na kilku połączeniach dla zachowania konkurencji. Ostatecznym terminem wysyłki odpowiednich dokumentów był początkowo 4 listopad, następnie 11 listopad.
Czytaj więcej
Powtarza się scenariusz z poprzednich transakcji Lufthansy: kiedy przejmuje inną linię, kierownictwo zaczyna od zwolnień i zmiany prezesa.
Według włoskiej prasy, Niemcy zażądali rabatu 10 mln euro od ustalonej ceny kupna z powodu zmniejszenia wartości rynkowej ITA w związku ze spodziewaną stratą w IV kwartale. Włosi nie zgodzili się na to, a minister Giorgetti odmówił podpisania dokumentów dla Brukseli, zażądał ponadto oddania przez inne linie lotnicze działek czasowych startów i lądowań na włoskich lotniskach dla zachowania konkurencji.
Porozumienie podpisane w ostatniej chwili jest dobrą wiadomością dla Lufthansy, która w III kwartale zmniejszyła zysk netto o 8 proc. do 1,1 mld euro na skutek większych kosztów operacyjnych i podwyżek płac. Przewoźnikowi udało się z kolei zwiększyć obroty o 5 proc. do 10,74 mld euro dzięki ożywieniu popytu na przewozy, wzrosły o 6 proc. do 40 mln osób.