Projekt budowlany CPK gotowy. Krótsze pirsy, zmieniony dach

Budowa lotniska CPK ruszy w 2026 r., otwarcie zaplanowano na 2032 r. W ciągu godziny na trzech poziomach będzie obsługiwanych 11 tys. pasażerów. Spółka CPK właśnie otrzymała gotowy projekt budowlany lotniska pod Baranowem

Publikacja: 14.10.2024 12:05

Projekt budowlany CPK gotowy. Krótsze pirsy, zmieniony dach

Foto: CPK/ materiały prasowe

Gotowy jest projekt budowlany lotniska CPK. Konsorcjum firm projektowych przekazało dokumentację obejmującą nie tylko port lotniczy, ale także dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy transportu publicznego. Odbiory projektu powinny się zakończyć przed końcem obecnego roku. Budowa ma ruszyć w 2026 r., a otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowano na 2032 r., jednocześnie z projektowanym odcinkiem kolei dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Łodzią.

Powierzchnia terminala pasażerskiego ma liczyć 450 tys. metrów kwadratowych, a obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach. Poziom +2 przeznaczono dla odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, przylotów i odlotów strefy Schengen i części przylotów Non-Schengen. Poziom +1 to przyloty i odloty strefy Non-Schengen, centra transferowe i kontrola dokumentów, a na poziomie 0 będą bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

Czytaj więcej

Spółka CPK ma już ponad 1400 hektarów ziemi pod lotnisko

140 stanowisk odprawy na otwarcie CPK

Główny budynek zostanie połączony z pirsami, którymi pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio do samolotów. W pierwszym etapie lotnisko będzie mogło obsłużyć w ciągu godziny ok. 11 tys. pasażerów. Na otwarcie zostanie przygotowanych blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą na 30 dodatkowych stanowisk.

W pierwszym etapie przepustowość lotniska CPK sięgnie 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania, Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. 40 proc. podróżnych CPK mają stanowić pasażerowie transferowi, przesiadający się do innych samolotów.

Projekt zakłada w pierwszej fazie przygotowanie 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych i 23 stanowiska dla szerokokadłubowych. Łącznie poprzez rękawy pasażerskie możliwa będzie obsługa od 50 do 68 samolotów (na Lotnisku Chopina do 27 samolotów).

W pierwszym etapie budowy powstanie pirs północny B oraz dwa pirsy centralne C i D. Termin budowy pirsu południowego E, dla którego przygotowano dokumentację budowlaną, będzie uzależniony od aktualizowanych prognoz ruchu. W kolejnych etapach rozbudowy miałyby powstać kolejne pirsy: północno-zachodni A oraz południowo-zachodni F.

Krótsze pirsy, zmieniony dach CPK

W ramach optymalizacji projektu pirsy zostały skrócone o ok. 100 metrów. Celem tego zabiegu było skrócenie odległości, jaką będą pokonywać pasażerowie i ułatwienie przesiadek przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów budowy.

W porównaniu z projektem koncepcyjnym, zmieniono konstrukcję dachu terminala lotniskowego praz dworców kolejowego i autobusowego: zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala, będzie arkada oparta na słupach. Ma być lepszym zabezpieczeniem przed złą pogodą, ale także dzięki zmniejszeniu ilości stali do budowy będzie tańsza. Dla wygody pasażerów poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych zostanie bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego.

Jak informuje CPK, przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Natomiast w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie systemu obsługi bagażu dla lotniska. Ma powstać m.in. ponad 11 km taśmociągów umożliwiających szybki transport bagażu, w szczególności transferowego. Maksymalne ma zostać skrócony czas wydawania go po przylocie.

Spółka zakłada, że do końca obecnego roku dostanie od mazowieckiego wojewody decyzję lokalizacyjną, co umożliwi złożenie wniosku o pozwolenie na budowę lotniska. 

Gotowy jest projekt budowlany lotniska CPK. Konsorcjum firm projektowych przekazało dokumentację obejmującą nie tylko port lotniczy, ale także dworzec kolejowy oraz węzeł przesiadkowy transportu publicznego. Odbiory projektu powinny się zakończyć przed końcem obecnego roku. Budowa ma ruszyć w 2026 r., a otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowano na 2032 r., jednocześnie z projektowanym odcinkiem kolei dużych prędkości pomiędzy Warszawą i Łodzią.

Powierzchnia terminala pasażerskiego ma liczyć 450 tys. metrów kwadratowych, a obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach. Poziom +2 przeznaczono dla odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, przylotów i odlotów strefy Schengen i części przylotów Non-Schengen. Poziom +1 to przyloty i odloty strefy Non-Schengen, centra transferowe i kontrola dokumentów, a na poziomie 0 będą bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Nowy spór handlowy z Chinami. Tym razem chodzi o lotnictwo
Transport
Airbus chce zrealizować roczny plan, pomaga dostawcom
Transport
Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie
Transport
Ważne polskie lotnisko będzie nieczynne 40 dni. Przez remont