UE stawia na auta elektryczne. Polska i Włochy wciąż przeciw zmianom

Niemcy zrezygnowały z blokowania zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE. Od 2035 r. nowy samochód to w praktyce tylko elektryk, mimo sprzeciwu Polski.

Publikacja: 28.03.2023 03:00

Plan zazielenienia transportu to element Zielonego Ładu

Plan zazielenienia transportu to element Zielonego Ładu

Foto: meowKa / shutterstock

Nowa legislacja była już uzgodniona między unijną Radą (rządami państw członkowskich) a Parlamentem Europejskim w październiku 2022 r. Formalnie Rada miała zatwierdzić to porozumienie kilka tygodni temu, gdy nieoczekiwanie swój sprzeciw zgłosiły Niemcy. To pozwoliło na zbudowanie mniejszości blokującej, z udziałem m.in. Polski i Włoch.

Ostatecznie jednak Berlin zgodził się poprzeć zakaz w zamian za deklarację Komisji Europejskiej o dopuszczeniu po 2035 r. aut z silnikami spalinowymi napędzanymi bezemisyjnymi paliwami syntetycznymi. – Doszliśmy do porozumienia z Niemcami w sprawie przyszłego wykorzystania paliw syntetycznych w samochodach – kwitował Frans Timmermans, wiceprzewodniczący KE odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład. To na razie pusta obietnica, bo takich paliw prawdopodobnie w 2035 r. nie będzie w ilości wystarczającej do tankowania samochodów w UE.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę