Airbus zamierza wrócić stopniowo do dawnej dynamiki

Airbus miał trudny rok z powodu problemów w łańcuchu dostaw, zmniejszył produkcję o 40 proc. z powodu pandemii. Od tego roku chce odzyskać dawną dynamikę: zapowiedział dostawę 720 samolotów i zwiększanie rytmu produkcji samolotów.

Publikacja: 16.02.2023 20:11

Airbus zamierza wrócić stopniowo do dawnej dynamiki

Foto: Bloomberg

– Systemu przemysłowego nie można włączyć czy wyłączyć jednym ruchem — powiedział w Tuluzie prezes Gauillaume Faury po prezentacji wyników finansowych w 2022 r. Przyznał, że grupa straciła rok z powodu obniżenia planu dostaw, ale lepiej zrozumiała przyczyny zakłóceń w dostawach podzespołów. Ta sytuacja przestała pogarszać się w 2022 r, ale grupa zakładała, że przeciągnie się na bieżący rok.

— Musieliśmy dostosować działalność, co dało w efekcie mniejsze dostawy samolotów. W tym roku skupimy się na działalności przemysłowej i długofalowych przekształceniach. Solidne wyniki finansowe w 2022 r. i wiara w pomyślną przyszłość pozwalają zaproponować wypłatę wyższej dywidendy — powiedział prezes.

Największy na świecie producent samolotów zwiększył obroty o 13 proc. do 58,8 mld euro, łączny zysk operacyjny EBIT do 5,627 mld euro (+16 proc.), przepływy wolnej gotówki wyniosły 4,7 mld, a rezerwy gotówki doszły do 9,4 mld euro. Proponowana dywidenda wynosi 1,8 euro od akcji (poprzednia §1,500.

Airbus planował w całym roku dostawę 720 samolotów, ale z powodu znanych przyczyn wydał klientom 661, o 8 proc. więcej niż w 2021 r. Liczba złożonych nowych zamówień wyniosła brutto 1078, ale po rezygnacjach lub zmianach modeli zmalała do 820 (507 sztuk w 2021 r.) o wartości 82,5 mld euro w cenach katalogowych. Zamówienia wszystkich działów Airbusa wzrosły do 449 mld euro z 398 mld rok wcześniej.

Dział Airbus Helicopters zarobił 639 mln euro, otrzymał zamówienia na 362 śmigłowce, dział wojskowo-kosmiczny Airbus Defence and Space zmniejszył zysk EBIT do 384 mln z 696 mln w 2021 r. z powodu utraty 2 satelitów Pléiades Neo i opóźnienia prac z rakietą nośną Ariane 6. Większe dostawy samolotów wojskowych pozwoliły zmniejszyć straty. Grupa ma nadal problem z samolotem transportowym A400M, odpisała na niego 477 mln euro. Nowe zamówienia w tym dziale złożono na sumę 13,7 mld euro, identycznie jak rok wcześniej.

Jeśli chodzi o plan na ten to, to „zakładamy, że sytuacja będzie lepsza. Potrzebowaliśmy dwóch lat na osiągnięcie celów ustalonych na rok. Nasze ambicje są teraz bardziej rozsądne” — stwierdził Guilaume Faury. Potwierdził zamiar zwiększenia rytmu produkcji co miesiąc 65 maszyn z rodziny A320 pod koniec 2024 r. i 75 sztuk miesięcznie w 2026 r., czterech w 2024 r. A330neo z obecnie 3 co miesiąc i — co było niespodzianką — dziewięciu A350 pod koniec 2025 r. wobec sześciu obecnie. Aby taki rym był możliwy, Airbus przedstawił nową linię montażową samolotów z rodziny A320neo. Duża hala Lagardere w Tuluzie przeznaczona wcześniej dla A380 osiągnie pełną zdolność produkcji w 2025 r.

Plany na 2023 r. przewidują dostawę 720 samolotów cywilnych, zysk operacyjny EBIT 6 mld euro i przepływ wolnej gotówki 3 mld euro.

Przed publikacją bilansu Aierbus poinformował, że nowym szefem pionu finansowego będzie dr Thomas Toepfer (rocznik 1970), który zajmie od 1 września stanowisko po Dominiku Asamie, a ten odejdzie 3 marca. W okresie przejściowym za finanse grupy będzie odpowiadać Xavier Tardy, wiceprezydent ds. finansowych działu wojskowo-kosmicznego.

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę