Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica

Z projektowanych wariantów obwodnicy aglomeracji warszawskiej trzy biegną po nowym śladzie. Natomiast założeniem czwartego wariantu jest jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50.

Publikacja: 17.04.2025 04:36

Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Przybliża się realizacja jednej z najważniejszych tras w Polsce – mającej przyczynić się do odkorkowania stolicy obwodnicy aglomeracji warszawskiej (OAW). Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), prowadzone są analizy czterech wariantów jej przebiegu. Obecnie Ministerstwo Infrastruktury przyznało finansowanie dla prac przygotowawczych północno-wschodniej części trasy. Pozwoli to przygotować przetarg. Wcześniej zbierane będą stanowiska lokalnych samorządów, a ich uwagi – w miarę możliwości – powinny zostać uwzględnione w przetargu.

– Zadaniem projektanta będzie analiza wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejącej drogi krajowej – informuje GDDKiA. Projektowany fragment ma połączyć się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominąć Warszawę. Punktem początkowym i końcowym tej części obwodnicy będzie droga ekspresowa S7 na północ i południe od stolicy.

Będą spotkania z mieszkańcami

Kontynuowane są także prace związane z wariantowym przebiegiem dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Dotyczą odcinka od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska, skąd pobiegnie on do A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy. GDDKiA zaznacza, że spośród projektowanych obecnie wariantów obwodnicy aglomeracji warszawskiej, trzy są poprowadzone po nowym śladzie. Natomiast założeniem czwartego wariantu jest jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50.

Czytaj więcej

Tychy budują rowerową autostradę do Katowic

W drugiej połowie 2025 r. mają być gotowe opinie i stanowiska samorządów, organizacji oraz instytucji zainteresowanych przebiegiem trasy. Równocześnie w każdej gminie na  planowanym obszarze drogi organizowane będą spotkania z mieszkańcami. Natomiast w drugiej połowie przyszłego roku ma być złożony wniosek do regionalnego dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej.

Obawy przed hałasem i wywłaszczeniami

Obwodnica aglomeracji warszawskiej będzie jedną z największych inwestycji drogowych w Polsce. Jej realizacja mocno się jednak opóźnia. Wcześniej zakładano, że duży ring warszawski, przejmujący ruch tranzytowy, jak i wspomagający aglomerację, powinien powstać przed uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tymczasem proponowany przez GDDKiA możliwa trasa drogi budzi niepokój mieszkańców i samorządowców. Należy się spodziewać, że obawy przed hałasem, zanieczyszczeniami środowiska spalinami, a przede wszystkim utratą domów wskutek wywłaszczeń, będą budzić protesty. Przykładowo po poluzowaniu pandemicznych obostrzeń przeciwko budowie występowali mieszkańcy Wiązownej, gminy Dębe Wielkie czy Otwocka. Sprzeciw wyraził także sejmik wojewódzki, ostrzegając przez katastrofalnymi skutkami poprowadzenia obwodnicy przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, co miałoby doprowadzić do zniszczenia cennych przyrodniczo terenów.

Aglomeracyjna obwodnica jest jednak konieczna, bo obecne szybkie trasy otaczające Warszawę zatykają się. Na moście Grota w ciągu drogi S8 natężenie ruchu sięga 200 tys. pojazdów w ciągu doby. Coraz tłoczniej robi się również na południowej części ringu. Zakłada się, że OAW poprawiłaby połączenie stolicy z aglomeracją bydgosko-toruńską oraz portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu (przez drogę ekspresową S10), z aglomeracją trójmiejską oraz krakowską (przez drogę ekspresową S7), z północną częścią Polski i Via Balticą (przez drogi ekspresowe S8 i S61).

Nowa obwodnica odetka Trójmiasto

Na razie dużą obwodnicę zyska Trójmiasto. Włączenie do ruchu obwodnicy metropolii trójmiejskiej (OMT), będącej częścią trasy S6 Koszalin–Gdańsk, odciąży obecną drogę ekspresową S6, bardzo zatłoczoną, stanowiącą główny dojazd nad Bałtyk po zjechaniu z autostrady A1. OMT połączy obwodnicę południową Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już zachodniej obwodnicy Trójmiasta.

Obwodnice mające wyprowadzić z centrum ruch tranzytowy budowane są także wokół mniejszych miast. Na początku 2020 r. ogłoszony został rządowy program budowy 100 obwodnic (PB100), który zaplanowano na dziesięć lat i wyceniono na 28 mld zł. Będą to w większości drogi klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Największa część z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym i prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

Do końca ubiegłego roku w ramach PB100 włączono do ruchu pięć obwodnic. W tym roku zaplanowano oddanie dziesięciu: obwodnicy Strzelec Krajeńskich (DK22), Suchowoli (DK8), Sztabina (DK8), Gostynia (DK12), Koźmina Wielkopolskiego (DK15), Szczecinka (DK20), Żodynia (DK32), Wąchocka (DK42), Dzwoli (DK74) i Lipska (DK79).

Przybliża się realizacja jednej z najważniejszych tras w Polsce – mającej przyczynić się do odkorkowania stolicy obwodnicy aglomeracji warszawskiej (OAW). Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), prowadzone są analizy czterech wariantów jej przebiegu. Obecnie Ministerstwo Infrastruktury przyznało finansowanie dla prac przygotowawczych północno-wschodniej części trasy. Pozwoli to przygotować przetarg. Wcześniej zbierane będą stanowiska lokalnych samorządów, a ich uwagi – w miarę możliwości – powinny zostać uwzględnione w przetargu.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Na drogach przybywa aut po kolizjach i wypadkach
Transport
Chińczycy nie chcą boeingów? Rosjanie chętnie je kupią. I mają pomysł za co
Transport
Lyft wchodzi do Polski. Rywal Ubera przejmuje FreeNow
Transport
Boeing ofiarą wojny handlowej Trumpa. Chińczycy nie odbiorą zamówionych samolotów
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
CPK ogłosi w tym roku przetargi warte 30 mld zł