Zatwierdzona inwestycja jest mniejsza niż pierwotnie szacowany 35-proc. udział, który planowali chiński gigant żeglugowy i HHLA. Kompromis został wynegocjowany pomimo znacznego oporu politycznego przeciwko udziałowi Cosco, który obejmował sprzeciw ministerstwa gospodarki i spraw zagranicznych. Stało się to na tydzień przed wyjazdem kanclerza Olafa Scholza do Chin.
Cosco nie odpowiedział na prośbę o komentarz. Niemieckie źródło rządowe powiedziało Reuterowi, że chińska firma zgodziła się na transakcję. Rzecznik chińskiego ministerstwa spraw zagranicznych Wang Wenbin, odpowiadając na pytanie dotyczące nowej umowy z Cosco i zaangażowania kilku niemieckich ministerstw rządowych powiedział w środę, że Chiny mają nadzieję, że „odpowiednie strony zobaczą pragmatyczną współpracę między Chinami a Niemcami racjonalnie (i) powstrzymają nieuzasadnione spekulacje”, bez podawania dalszych szczegółów.
HHLA, którego większościowym właścicielem jest miasto Hamburg i jeden z głównych użytkowników portu, nie miał żadnych komentarzy. Pracował nad znalezieniem porozumienia z Cosco w sprawie nowych warunków, poinformowało Reutersa źródło zbliżone do firmy.
Czytaj więcej
Gwałtownie rośnie uzależnienie gospodarcze Niemiec od Chin, podobnie jak to było w wypadku Rosji.
Dzięki pierwotnej umowie o sprzedaży 35 proc. udziałów niemiecka firma logistyczna chciała powiązać swojego wieloletniego klienta żeglugowego z portem w Hamburgu w obliczu ostrej międzynarodowej konkurencji.