Gdzie parkują ukraińskie samoloty

W Polsce emocje budzi Boeing 737 ukraińskich linii Azur, który stoi zaparkowany na lotnisku w Goleniowie. Nie jest jedyną maszyną z ukraińskiej floty, która została poza granicami kraju.

Publikacja: 26.03.2022 14:30

Gdzie parkują ukraińskie samoloty

Foto: Adobestock

Jak poinformowano „Rzeczpospolitą” w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) samolot z Goleniowa najprawdopodobniej zostanie odebrany przez firmę leasingową, do której należy. Do Szczecina przyleciał z Egiptu tydzień temu i przywiózł ukraińskich turystów, którzy z oczywistych powodów nie mieli szans dolecieć do swojego kraju.

I nie jest to jedyna maszyna, jaką Ukraińcom udało się uratować. Tuż przed inwazją, mając świadomość, że jest nieunikniona i pod naciskiem firm ubezpieczeniowych, Ukraińcy wyprowadzali samoloty na bezpieczne lotniska. Oczywiście nie wszystkim udało się odlecieć, a ukraińskie niebo zostało zamknięte dla lotów cywilnych 24 lutego. Na lotniskach we Lwowie i Kijowie pozostają nadal także 4 maszyny Wizz Aira.

Jak teraz informuje niemiecki areoTelegraph najwięcej uziemionych samolotów jest na lotniskach kijowskich. W Boryspolu stoją 4 maszyny Windrose Aviation, 8 Azur Air Ukraine i 9 należących do Ukraine International oraz 3 Airbusy Wizz Aira. Na lotnisku Żuliany stoją 4 samoloty Jonika Airlines i i jedna należąca do Motor Sichu.

Poza stolicą parkują Windrose Aviation, które mają 5 samolotów na lotnisku w Dnipro i po jednym we Lwowie i Zaporożu. Z kolei Motor Sich nie zdążył odlecieć z Odessy i Mikołajewa, gdzie było najnowsze i najbardziej zaawansowane technologicznie ukraińskie lotnisko.

Czytaj więcej

Rosja ma termin na oddanie samolotów. Będzie największa kradzież w historii?

Uciekając przez inwazją czarterowa linia Bees po porozumieniu z firmą leasingową przebazowała 4 swoje Boeingi 737 do francuskiego Montpelleir. Także we Francji, tyle że w Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport (LDE) Ukraine International zaparkowały Boeinga 737. Stoi tam w towarzystwie czasowo wycofanych z operacji Airbusów A380, które wcześniej uziemiła pandemia. W hiszpańskim Castellón–Costa Azahar Airport (CDT) stoi 11 Boeingów UIA, a na tureckich lotniskach w Bursie i Izmirze parkują teraz samoloty Sky Up, a w Antalii stoi B737 należący do Azur.

Niektóre samoloty eksploatowane wcześniej przez ukraińskich przewoźników stoją także bliżej kraju. Uciekając przed wojną dwa Boeingi 737-800 należące do Sky Up doleciały jedynie do Kiszyniowa, stolicy Mołdowy i na razie dalej lecieć nie mogą, bo ten kraj zamknął swoją przestrzeń powietrzną. Inne dwie takie same maszyny tego samego przewoźnika stoją w rumuńskich Jassach, tuż przy granicy z Mołdową. Sky Up ma chyba najbardziej rozproszoną flotę, bo jeszcze 4 B737 uciekły do Tallina i po jednym do Sofii i Belgradu.

Ukraine International już po wybuchu wojny chciały wydostać swoją flotę z krajowych lotnisk, oferując loty humanitarne. Nie było jednak chętnych, bo uznano, że taki lot obciążony byłby ogromnym ryzykiem, a samolot stanowiłby łatwy cel dla sił lotniczych wroga. Mogłoby to się zakończyć tragedią podobną do tej, kiedy 17 lipca 2014 roku z terytorium Rosji zestrzelony został Boeing 777 Malaysian Airlines w rejsie MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpur. Zginęło wówczas 298 osób, pasażerów i członków załogi.

Transport
Rosjanie są zachwyceni serwisowaniem floty samolotów w Iranie
Transport
Miało być lepiej. Ale niecierpliwość Trumpa źle wróży Boeingowi
Transport
Lotnicza kontrabanda kwitnie. Indie pomagają Rosji
Transport
Airbus ma wielkie plany na 2025. Ale Donald Trump może przeszkodzić
Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów