Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Zmotoryzowani Europejczycy płacą już po ponad 2 euro za litr paliwa. Linie lotnicze muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami kilkuset milionów euro. Spokojne są te, które dobrze ubezpieczyły się, jak np. Ryanair.

Publikacja: 14.03.2022 14:41

Dlaczego Ryanair nie bardzo czuje wzrost cen paliwa

Foto: Bloomberg

Rosnące ceny ropy naftowej mają wpływ na firmy przewozowe: spedytorów drogowych i linii lotniczych. Ten wpływ zależy od wielkości firmy i zakresu jej działalności, a także od zakresu ubezpieczenia.

Hedging w finansach jest strategią zabezpieczającą przed nadmiernymi wahaniami cen papierów wartościowych. Klient zawiera z bankiem kontrakt na najbliższy okres dotyczący danego produktu (w tym przypadku, ceny paliwa lotniczego), kupuje odpowiednią opcję albo korzysta z właściwego swapu. Opcja pozwala zmniejszyć krzywą wzrostu, bo zawiera widełki cenowe, które ograniczają skutki gwałtownego wzrostu cen ropy, a także pozwala korzystać do pewnego stopnia z ich spadku. Swapy ustalają cenę w danym terminie i jeśli ropa jest wtedy droższa, ubezpieczony nie płaci nic, ale jeśli stanieje, to firma nic nie zarabia, bo płaci cenę ustaloną z bankiem.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Rosyjskim liniom lotniczym grożą masowe bankructwa w 2025 roku
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują