Aktualizacja: 07.10.2021 21:00 Publikacja: 07.10.2021 21:00
Foto: Fotorzepa / Marta Bogacz
W żadnej dziedzinie gospodarki unijna pomoc nie przynosi tak spektakularnych efektów jak w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. W końcu 2003 r., tuż przed przyjęciem Polski do UE, na polską sieć szybkich dróg składało się zaledwie 390 km autostrad oraz 153 km dróg ekspresowych. Teraz autostrady liczą już łącznie 1715 km, a drogi ekspresowe 2656 km. Takie tempo rozbudowy sieci drogowej to europejski rekord. Nie byłoby możliwe bez finansowych dotacji z UE.
Złośliwe uwagi Donalda Trumpa, który nie chce dłużej czekać na nowy Air Force One, to tylko czubek góry lodowej problemów, jakie ma przed sobą Boeing.
Mimo zaostrzenia sankcji rosyjskie linie lotnicze nadal otrzymują części do zachodnich maszyn, głównie airbusów i boeningów. Kontrabandę umożliwiają pośrednicy z Indii. Dobrze na niej zarabiają.
Solidne wyniki finansowe, dostawy nowych samolotów przyspieszą. - Ale to wszystko nie może odbywać się kosztem bezpieczeństwa produkcji oraz dekarbonizacji - zapowiada Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Kłopoty z nawigacją przy zakłóconym sygnale GPS oraz przekleństwa w kabinie pilotów spowodowały katastrofę AZAL Airlines - uważa Aleksander Jakowlew, rosyjski ekspert lotniczy. Ani słowa o tym, że samolot został ostrzelany przez Rosjan.
Pociągi na szybkiej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem pojadą 320 km/h, a podróż do stolicy potrwa najwyżej 100 minut. Będzie nowa flota dla LOT, CPK ruszy w 2032 r. – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury.
Ogłoszony pięć lat temu i wart 28 mld zł program budowy 100 obwodnic, przyniósł do tej pory wyjątkowo skromne efekty.
Biegnąca nowym śladem droga ekspresowa S1 pozwoli bez korków dojechać do miejscowości Podbeskidzia.
Deficyt unijnego budżetu zmusza Brukselę do zmian, które ograniczą suwerenność państw i dadzą KE narzędzia do daleko idącej ingerencji. Nowe pomysły mogą znacząco ograniczyć fundusze na modernizację polskiej infrastruktury.
Wadliwe naliczanie opłat drogowych eToll zmusiło KAS do wprowadzanie korekt opłat uiszczonych przez firmy od początku działania systemu.
Przed podjęciem decyzji o zakupie nieruchomości, należy przeprowadzić badanie jej stanu prawnego. Konieczna jest także weryfikacja czy nieruchomość będzie mogła być zabudowana zgodnie z planami inwestora.
GDDKiA rozpoczęła Generalny Pomiar Ruchu 2025. Akcja pomiarowa odbywa się co 5 lat i ma na celu pozyskanie danych dotyczących natężenia ruchu na drogach krajowych.
Gminy pobierają opłaty za udostępnianie pasa drogi wewnętrznej na podstawie umowy. Czy stanowią one zapłatę za świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT? W interpretacjach indywidualnych zdarzają się rozbieżności.
Pobierając opłaty za zajęcie pasa drogowego, gmina wykonuje działania mieszczące się w zakresie jej zadań własnych. Pobierana przez gminę danina o charakterze publicznym nie stanowi zapłaty za świadczenie usług.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas