Aktualizacja: 07.10.2021 21:00 Publikacja: 07.10.2021 21:00
Foto: Fotorzepa / Marta Bogacz
W żadnej dziedzinie gospodarki unijna pomoc nie przynosi tak spektakularnych efektów jak w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej. W końcu 2003 r., tuż przed przyjęciem Polski do UE, na polską sieć szybkich dróg składało się zaledwie 390 km autostrad oraz 153 km dróg ekspresowych. Teraz autostrady liczą już łącznie 1715 km, a drogi ekspresowe 2656 km. Takie tempo rozbudowy sieci drogowej to europejski rekord. Nie byłoby możliwe bez finansowych dotacji z UE.
Z przyczyn technicznych 50 proc. floty airbusów w Rosji zostało wyłączonych z eksploatacji. Największe są kłopoty z silnikami. Takie same ma także Wizz Air. Tyle, że Węgrzy mają dostęp do serwisowania. Rosjanie – nie.
Pięć tanich linii lotniczych – Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian i Volotea – zostało ukaranych w Hiszpanii łączną kwotą 179 mln euro za stosowanie nieuczciwych praktyk. Najwięcej zapłacić musi Ryanair.
Szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych oraz wielkoskalowych magazynów energii broni się przed upadkiem. Złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami. Firma popadła w olbrzymie problemy finansowe. Spółka potrzebuje 1,2 mld USD.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz należące do Grupy Ryanair linie lotnicze Ryanair Sun (BUZZ) i Ryanair DAC podpisały umowę o wymianie doświadczeń szkoleniowych.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Linie lotnicze wyposażają swoje załogi już nie tylko w plastikowe kajdanki, ale i taśmę klejącą. Przydała się w ostatni wtorek załodze American Airlines. Bo w tym roku wyraźnie wzrosła liczba niesfornych i chamskich pasażerów.
„Opiekunami” 17-latków za kierownicą mają być ich niewiele starsi, bo już 24-letni, koledzy. Nikogo nie przypilnują, bo sami często uprawiają piracką jazdę i chwalą się tym w internecie – ostrzegają eksperci.
Choć coraz częściej kierowcy korzystają z nawigacji, by dotrzeć do konkretnego punktu, znaki kierunku i miejscowości wciąż są ważnym elementem trasy. Co oznacza liczba kilometrów na nich podana? Do jakiego punktu prowadzą?
Wójt gminy powinien wydawać decyzję o zajęciu pasa drogowego i ustaleniu opłaty z tego tytułu zarówno wobec macierzystej gminy jak i wobec spółki komunalnej. Nie ma możliwości zwolnienia tych podmiotów z tego obowiązku.
Czy jeśli gmina przekazuje do spółki komunalnej wytworzoną infrastrukturę oświetleniową w postaci aportu, ma prawo odliczyć VAT ujęty na fakturach związanych z tą inwestycją?
Organizacja imprezy sportowej lub innej, która utrudnia korzystanie z drogi publicznej wymaga uzyskania zezwolenia. Gdzie złożyć wniosek o zezwolenie? Jakich dopełnić formalności?
Jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i związki metropolitalne mają zmieniać nazwy ulic, które upamiętniają osoby, organizacje, wydarzenia lub daty symbolizujące „komunizm” lub inny ustrój totalitarny. Nie mogą też upamiętniać nowych miejsc w ten sposób. Czy głos lokalnej społeczności i świadomość społeczeństwa mają wpływ na tzw. dekomunizację?
Uzgodnienia i pozwolenia drogowe to ogromne wyzwania, z jakimi musi się zmierzyć inwestor przystępując do projektowania inwestycji. Głównym problemem jest czasochłonność procedur i uznaniowość zarządców dróg, którzy narzucają kosztowne rozwiązania.
Inwestorzy prywatni, by mieć dostęp do drogi publicznej partycypują w jej budowie. Warunki współpracy narzuca zarządca drogi.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas